سئو و تولید محتوا

برای صفحات دسته بندی و تگ از چه اسکیمایی استفاده کنیم؟

برای صفحات دسته بندی و تگ از چه اسکیمایی استفاده کنیم

بهترین اسکیما برای دسته بندی چیست؟ باید در همین ابتدا بگوییم که سطح این مقاله بالاتر از سطح عمومی سئو می‌باشد. اگر شما با بنیاد اسکیما و نحوه تست اسکیما با ابزار Rich Result Test آشنایی دارید این مقاله به درد شما می‌خورد. اما اگر این با این دو ابزار آشنایی ندارید هم مشکلی ندارد؛ در این مقاله اشاره کوچکی هم به آنها می‌کنم و خواندن این مطلب به شما پیشنهاد می‌شود. اما برویم سراغ اینکه برای صفحات دسته بندی و تگ از چه اسکیمایی استفاده کنیم؟

از کدام اسکیما برای صفحات دسته بندی و تگ استفاده کنیم؟

شاید اگر در اینجا بگویم بستگی دارد کمی ناراحت شوید اما واقعا بستگی به دیگر نتایج صفحه SERP دارد. ابتدا بیایید مباحثی که شما هم از آنها مطلع هستید را با هم یک مرور کوچک کنیم سپس دلیل استفاده از هر نوع اسکیما و چگونگی استفاده و جلو رفتن طبق قوانین گوگل را به شما می‌گویم.

انگار که این پست هم بهت پیشنهاد شده :  کوسایتشن (co-citation) چیست؟ تکنیک استناد مشترک + مثال

اسکیما و نتایج غنی چیست؟

به تعریف ساده اگر بخواهیم بگوییم، کد هایی که ما در سایت خودمان قرار می‌دهیم و به وسیله آنها با موتور های جستجو مقادیری را اعلام می‌کنیم اسکیما هستند و نتایجی که در نتیجه آن مقادیر به کاربران نشان داده می‌شوند ریچ اسنیپت یا همان نتایج غنی هستند. مثال: فرضا شما از اسکیمای FAQ استفاده می‌کنید و به پایان مقالات چند سوال متداول را اضافه می‌کنید. در نتایج گوگل در صورتی که گوگل صلاح ببیند آنها را به کاربران نشان می‌دهد:

یک نمونه از اسکیمای FAQ

یک نمونه از اسکیمای FAQ – با سرچ کلمه سفر به شیراز، سوالات مرتبط به ما نشان داده می‌شود.

تجربه عملی استفاده از اسکیما برای صفحات دسته بندی و تگ

من (محمد علی عصایی) برای دسته بندی لپ تاپ های مهندسی وبسایت دیجی 63 – مرجع لپ تاپ گیمینگ از این 4 اسکیما استفاده کردم و در حال حاضر این وبسایت با کلمه کلیدی “خرید لپ تاپ مهندسی” بدون بک لینک صفحه اول هست (لینک 9 تا 11) و اگر دعا کنید و مرامی بهش بک لینک بدید لینک 1 تا 3 هم میاد😉. اسکیما هایی که من استفاده کردم:

  • اسکیمای آیتم لیست که یک مقاله اختصاصی نیز برای آن نوشته ام. یک لیست از محصولات را داریم که می‌توان هر محصول را به عنوان یک آیتم مدنظر گرفت و برای صفحه اسکیمای آیتم لیست زد. توجه کنید که اسکیمای آیتم لیست Rich Result یا نتایج غنی رو توی نتایج SERP در پی نداره و فقط سبب درک بهتر گوگل از محتوای صفحه میشه.
  • اسکیمای FAQ یا همون سوالات متداول – سعی کنید حتما پایین دسته بندی های خودتون متن بنویسید و توی اون متن به مقالات مرتبط دسته بندی لینک بدید و از توی متن سوالات متداول و اسکیمای FAQ هم در بیارید.
  • اسکیمای برادکرامب (Breadcrumbs) و اسکیمای Local businesses هم که توسط خود قالب و افزونه رنک مث اضافه شدند. اسکیمای برادکرامب هم حتما استفاده کنید، این اسکیما رو پایین‌تر توضیح دادم.

نتیجه کار رو می‌تونید توی 2 تا اسکرین شات پایین ببینید. ضمن اینکه با رنک مث و با تعریف کردن اسکیمای سراسری می‌تونید برای تمام صفحات دسته بندی و تگ و آرشیو اسکیمای آیتم لیست رو پیاده‌سازی کنید. نتیجه کار:

نتیجه اسکیما در ابزار Rich Result Google

نتیجه اسکیما در ابزار Rich Result Google

نتیجه اسکیما در ابزار Validator.Schema.org

نتیجه اسکیما در ابزار Validator.Schema.org

آیا برای دسته بندی مجازیم همه نوع اسکیمایی استفاده کنیم؟

گوگل به صراحت اعلام کرده است که قوانینی در مورد اسکیما ها دارد که باید طبق آنها پیش بروید (دستور العمل های گوگل) اگر شما بدون توجه به این دستور العمل ها اقدام به زدن اسکیما برای صفحات خود بکنید گوگل آنها را در صفحه SERP نشان نمی‌دهد. برای برسی اینکه دقیقا باید از کدام اسکیما ها استفاده کنید می‌توانید رقبا را برسی کنید. فرضا در دسته بندی “خرید آچار” شما می‌توانید اسکیما های زیر را مشاهده کنید:

  • اسکیمای Review یا همان برسی
  • اسکیمای FAQ یا همان سوالات متداول
  • اسکیمای Listitem یا همان لیستی از آیتم ها
  • اسکیمای Breadcrumb یا مسیر خرده نان (مسیر راهنمای کاربر)

محسن طاووسی یکی از سئوکار های شناخته شده بیان می‌کند که:

استفاده از اسکیمای لیست آیتم بدون جزئیات توصیه نمی‌شود زیرا شما در صفحات دسته بندی محصولات فقط یک لیست از آیتم ها را ندارید بلکه تعدادی محصول دارید که هر کدام از آنها جزئیات بسیاری همانند سایز، قیمت و… دارد.

در مورد صفحات دسته بندی بلاگ و یا تگ نیز همین قائده وجود دارد. نکته ای که حائز اهمیت دیگری که وجود دارد این است که اسکیما ها گاهی اوقات مختص صفحاتی خاص هستند، فرضا طبق مستندات گوگل در مورد اسکیمای محصول شما مجاز نیستید برای دسته بندی از اسکیمای Product استفاده کنید.

استفاده از اسکیمای پروداکت

از اسکیمای پرداکت فقط برای صفحه محصول استفاده کنید.

آپدیت 20 دی 1400 – وبینار تاثیر اسکیما

در تاریخ 20 دی ماه 1400 از ساعت 19 تا 22 وبینار اسکیما و تاثیر پیاده‌سازی صحیح اسکیما با گردانندگی آقای علیرضا ناجی برگزار شد که در این وبینار آقای امید دندان نما نیز حضور داشتند. در طی این وبینار آقای دندان نما از تجربیات خودشان در استفاده از اسکیمای لیست آیتم بر روی دسته بندی و تاثیر مثبتش نیز صحبت کردند. ایشان ذکر داشتند که به راحتی می‌توان به وسیله افزونه رنک مث این کار را انجام داد.

آپدیت 15 بهمن ماه 1400 – از آیتم لیست می‌توان استفاده کرد

از اسکیمای آیتم لیست می‌توان برای دسته بندی اضافه کرد و به وسیله افزونه رنک مث به راحتی می‌توان به گوگل محتوایات دسته بندی را به وسیله آیتم لیست معرفی کرد. در همین جهت بنده در سایت خودم مقاله ای نوشته ام که توصیه می‌کنم حتما آن را مطالعه کنید: اسکیمای آیتم لیست چیست؟ چگونه به وسیله رنک مث آن را اضافه کنیم؟

بهترین اسکیما برای صفحه های دسته بندی و تگ

طبق تجربه کمی که در طی همین 2-3 هفته برسی به دست آوردم بسته به نوع حوزه فعالیت و انعطاف صفحه نتایج ما می‌توانیم از 5 اسکیمای پایین استفاده کنیم، اما هیچ تضمینی از سمت گوگل وجود ندارد که همه آنها یا حتی یکی از آنها نشان داده شود. (خود گوگل بر اساس آتوریتی و اعتبار سایت و همچنین نیاز کاربر در آن کوئری تصمیم گیری می‌کند.)

1. اسکیمای سوالات متداول یا FAQ

شما بسته به نوع سرچ می‌توانید از اسکیمای FAQ استفاده کنید. برای افزودن این اسکیما باید حتما متن پایین دسته بندی شامل سوال جواب باشد. واکنش کاربران نسبت به FAQ ها نیز مهم است.

نمونه اسکیمای سوالات متداول

نمونه اسکیمای سوالات متداول – دسته بندی خرید موبایل

2. اسکیمای برسی یا همان Review

آپدیت 1401: طبق بررسی های انجام شده و تجربیات به دست آمده، استفاده از این اسکیما به صورت AggregateRating انجام پذیر است اما اصلا منطقی نیست که ما برای صفحات دسته بندی امتیازی را در نظر بگیریم. (صفحه دسته بندی یک موجودیت همانند محصول یا مقاله نیست!) گوگل احتمال دارد که در طی آپدیت های بعدی خودش برای ریچ اسنیپت Review سخت گیری های بیشتری انجام بدهد. با این حال سایت هایی هستند که از این اسکیما برای دسته بندی خود استفاده می‌کنند. همانند تصویر زیر:

اسکیمای Review در دسته بندی

اسکیمای Review در دسته بندی یک سایت فروشگاهی – زدن این اسکیما توصیه نمی‌شود

این اسکیما همان اسکیمای محبوب ⭐⭐⭐⭐⭐ است. اگر که بخواهیم این اسکیما را در دسته بندی اضافه کنیم نیاز به ابزاری داریم تا نظرات کاربران را نیز جمع‌آوری کند. ضمن اینکه گوگل Review به صورت دستی را به شکلی منسوخ کرده (سخت گیری بسیاری برای نشان دادن در نتایج) است و هم اکنون در سرچ کنسول سایت های بسیاری که از این نوع اسکیما به صورت دستی استفاده کرده اند، خطای “Item does not support reviews” نشان داده می‌شود.

خطای Review Snippets در سرچ کنسول

خطای Review Snippets در سرچ کنسول

انگار که این پست هم بهت پیشنهاد شده :  تولید محتوای متنی چیست؟ | معرفی و آموزش عملی

3. اسکیمای Breadcrumb

اسکیمای Breadcrumb یا مسیر خرده نان (مسیر راهنمای کاربر) فقط مخصوص صفحات دسته بندی یا تگ نیست اما می‌تواند کمی ظاهر سرچ را بهبود ببخشد. جدا از این اسکیمای Breadcrumb یا به فارسی خرده نان می‌تواند مسیر کاربر از صفحه اصلی تا آن صفحه دسته بندی را مشخص کند، تصویر زیر بیانگر این موضوع می‌باشد.

نمونه اسکیمای Breadcrumb در نتایج گوگل

نمونه اسکیمای Breadcrumb در نتایج گوگل

4. اسکیمای لیست آیتم

این اسکیما در 90 درصد مواقع هیچ ریچ اسنیپت و نتیجه ای در نتایج ندارد اما زدن این اسکیما برای صفحات دسته بندی را حتما توصیه می‌کنم. این اسکیما باعث درک بهتر گوگل از ماهیت صفحه دسته بندی می‌شود. ساختار این اسکیما به شکلی است که یک به یک آیتم های درون صفحه را لیست کرده و به نام، URL صفحه آن را به گوگل اعلام می‌کند. اطلاعات بیشتر در مورد اسکیمای لیست آیتم را می‌توانید در مقاله اسکیمای لیست آیتم بخوانید.

همچنین با افزونه رنک مث می‌توانید اسکیمای لیست آیتم را به سادگی به وسیله قابلیت قالب های اسکیما به تمامی صفحات تگ، آرشیو و دسته بندی اضافه کنید. پیشنهاد می‌کنم مقاله آموزش اضافه کردن اسکیما با رنک مث را بخوانید.

5. اسکیمای Video

این مورد را تقریبا خیلی کم دیده ام؛ اما اگر که شما در متن پایین دسته بندی خود از محتوای ویدئویی استفاده کنید می‌توانید از این نوع اسکیما هم استفاده کنید. توجه کنید که ما اسکیما را استفاده می‌کنیم تا درک گوگل از محتوای صفحات خودمان را بالا ببریم. ضمن اینکه هیچ ضرورتی برای درج این اسکیما در صفحه دسته بندی نیست!

از همه این اسکیما ها استفاده کنیم؟

بیایید کمی دقیق تر شویم. به نظر می‌شود که از همه این اسکیما ها در یک صفحه استفاده کنیم؟ خوب قائدتاً پاسخ این سوال باز می‌گردد به نوع محتوای صفحه و تولید محتوای شما. فرضا اگر شما در خانه خود نشسته اید و به تولید محتوا در خانه مشغول هستید و فرضا یک مقاله نوشته اید نمی‌توانید از اسکیمای Product در صفحه مقاله استفاده کنید!

برای دسته بندی محصولات از چه اسکیمایی استفاده کنیم؟

بهترین اسکیما برای دسته بندی محصولات، اسکیمای لیست آیتم، برادکرامب و FAQ است. فقط زمانی از اسکیمای FAQ در دسته بندی استفاده کنید که متن پایین دسته بندی وجود داشته باشد.

آیا لازم است که حتما برای دسته بندی مقالات هم از اسکیما استفاده کنیم؟

جواب کاملا مشخص است: خیر. شما نیاز نیست حتما از اسکیما استفاده کنید اما فرضا استفاده از اسکیمای لیست آیتم در دسته بندی مقالات باعث می‌شود که درک گوگل از ماهیت دسته بندی مقالات افزایش یابد.

کلام نهایی

من در طی چند روز گذشته برسی هایی بر روی همین سوال به ظاهر ساده «بهترین اسکیما برای دسته بندی» داشتم. تجربیات شخصی خودم و نتیجه تحقیق های خودم را با شما به اشتراک گذاشتم. توجه کنید که شاید بشه از اسکیما های دیگه ای هم برای این کانسپت استفاده کرد. سعی کنید از رقیب های موفق خودتون الگو بگیرید و ببینید که اونها چطور تونستن CTR بیشتری با زدن اسکیما های مختلف جذب کنند.

سوالی نظری کامنتی چیزی داشتید در خدمت هستم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 12 میانگین: 4.4]

مطالب مرتبط

11 نظر در “برای صفحات دسته بندی و تگ از چه اسکیمایی استفاده کنیم؟

  1. ملیکا گفت:

    سلام وقت بخیر
    برای صفحه خدمت هم میشه از این اسکیماها استفاده کرد؟

    1. محمد‌علی عصایی گفت:

      سلام وقت شما هم بخیر
      دقیقا چه نوع خدمتی؟ این اسکیما ها برای صفحات آرشیو و کتگوری هستند، شما میتونید مثلا از اسکیمای آیتم لیست یا FAQ برای یک صفحه از لیست خدمات مثل مثلا صفحه لیست خدماتی که توی منزل انجام میشن استفاده کنید.

  2. یلدا گفت:

    سلام ممنون بابت مقاله خوبتون
    سوالی که داشتم آیا در یک زمان خاصی باید اسکیما رو برای دسته یا محصول بزنیم(مثلا وقتی در صفحه اول نتایج قرار گرفت یا نه )?
    سوال بعدی آیا روی دسته یا محصول خاصی اینکا رو بکنیم یا خیر (مثلا محصولات یا دسته ای که رتبه گرفته )؟

    1. محمد‌علی عصایی گفت:

      سلام. خوشحالم که خوشتون اومده
      ببینید این دیگه برمیگرده به استراتژی خودتون. من معمولا اسکیما هایی که ریچ ریزالت دارند مثل faq رو میزارم زمانی بزنم که صفحه دسته بندی اومده باشه مثلا صفحه اول که بتونم نسبت به رقبا لینک اون صفحه سایت رو متمایز تر نشون بدم. قطعا اگر به درستی از اسکیما ها و ریچ اسنیپت هایی که گوگل از اسکیمای شما نشون بده درست بهره بگیرید میتونید نتیحه مثبتی بگیرید.

    2. محسن گفت:

      با سلام خدا قوت من نتایج که برای دامنه سایتم میاد متعدد و زیاد و خیلیاشون از سایت پاک شدن برای مرتب سازی اونها این اسکیما ها چه کمک و نقشی رو ایفا میکنن ممنون میسم که راهنمایی بفر مایید

  3. محمد‌علی عصایی گفت:

    سلام
    اول از همه عذر می‌خوام بابت تاخیر در پاسخگویی
    1. بله میشه. با خود رنک مث هم خیلی راحت می‌تونید به صفحه دسته بندی اسکیما اضافه کنید. با همان رنک مث هم می‌شود برای یک دسته بندی 3 اسکیما اضافه کرد و محدودیتی تا آنجایی که به خاطر دارم ندارد. صفحات دسته بندی وبسایت dg63.ir رو ببینید متوجه میشید که اسکیمای آیتم لیست رو دارند هم اسکیمای FAQ.
    2. برای اسکیمای Review و AggregateRating بهترین حالت زمانی هست که قالب شما مثل قالب وودمارت بیاد خودش بر اساس نظرات کاربران اسکیمای AggregateRating رو هم اضافه بکنه تا محصولات توی SERP به شکل ستاره دار نمایش داده بشن. هر چند که یه مدته برای محصولات اکثرا اسکیمای محصول رو نمایش میده.
    3. در مورد یادگیری بیشتر اسکیما شما رو به افراد خیلی حرفه ای تر حوزه مثل جناب آقای علیرضا ناجی یا آقای محسن طاووسی ارجاع می‌دهم که تجربه خیلی بیشتری توی آموزش و این موارد دارند.
    4. با جفتش هم زمان کار نکردم اما تا اونجایی که می‌دونم رنک مث مثل افزونه Yoast + Schema Pro هست، بنابراین نصب رنک مث پرو کافیه.

  4. صالح یوسف نژاد گفت:

    ببخشید جناب عصایی عزیز من چندتا سوال دارم ممنون میشم کمکم کنید
    من خیلی چیز ها از مقاله های شما در زمینه اسکیما یاد گرفتم ولی هنوز حس میکنم کلی ابهامات توی ذهنم هست
    شما گفتین که سه تا ازین اسکیما ها را روی یک صفحه دسته بندی یا تگ یا ارشیو اعمال کردین
    1.ایا همه این اسکیما ها(ایتم لیست و اسکیمای Review و FAQ) رو میشه مثلا بر روی یک صفحه دسته بندی با رنک مث اعمال کرد؟اگر میشود چطوری ؟چون در پلاگین رنک مث گویا فقط میشود یک اسکیما انتخاب کرد.چطور سه تا با هم انتخاب کردید
    2. اسکیمای Review با رنک مث قابل انجام هست؟ رو صفحات محصول چطور؟روش دستی که منسوخ شده دیگه به درد نمیخوره؟
    3.ای کاش یک ویدیو میساختین و تمام این اسکیما ها رو برای یک بار هم که شده در داخل ویدیو با کمک پلاگین رنک مث با عین مثال توضیح میدادین که ما دیگه شرمنده محبت شما بشیم.خوب ما که بلد نیستیم با کد اسکیما بزنیم ای کاش با رنک مث یاد میگرفتیم
    4.من شنیده ام افزونه اسکیما پرو در زمینه اسکیما خیلی قوی تر عمل میکنه تا رنک مث ایا شما پیشنهاد میکنین دو تاش نصب باشه روی وردپرس؟

  5. sadegh گفت:

    سلام خسته نباشید .
    من جدیدا یه سایت فروشگاهی رو در حال سئو کردن هستم ، در افزونه رنک مث یه گزینه هست به نام حذف کردن داده های اسنیپت ( داده های schema رو از دسته بندی حذف میکنه ) که این گزینه رو سئو کار قبلی فعال کرده بوده و من به دلیل این که خب میخوام از اسکیما ها برای دسته بندی محصولات هم به دلیل مزایای که دارن مثل افزایش نرخ کلیک و … استفاده کنم این گزینه رو غیر فعال کردم که بشه از اسکیما ها برای دسته بندی ها هم استفاده کرد ، از اون موقع ارور های زیادی گرفتم توی گوگل کنسول مثلا 1000 تا ارور Either “offers”, “review”, or “aggregateRating” should be specified برای محصولات درون دسته بندی ها ، مثلا 10 ارور از محصولات یه دسته بندی .
    الان باید چیکار کنم ؟ اصلا انگار ارور اصلی داره به محصولات گرفته میشه ولی چرا تا اون گزینه که مال دسته بندی ها هست رو غیر فعال کردم این مشکل به وجود اومد ؟ چطوری حلش کنم ؟

    و یه سوال دیگه هم که داشتم اینه که چطوری میتونم اسکیما ها رو به صورت اتوماتیک برای همه دسته بندی محصولاتم استفاده کنم ؟ چون که تعداد دسته بندی ها زیاده و یکم سخته دونه به دونه این کار رو انجام بدیم ، چطوری میتونم یک اسکیما رو ایجاد کنم که برای همه دسته بندی ها در نظر گرفته بشه؟ یا مثلا برای محصولات که کلا تعداد زیادی دارن و نمیشه تکی همه رو وارد کرد

    1. محمد‌علی عصایی گفت:

      سلام صادق جان
      ببینید اگر درست متوجه شدم، خودتون پاسخ سوالتون رو دادید، اونجایی که نوشتید “اصلا انگار ارور اصلی داره به محصولات گرفته میشه ” درست حدس زدید. محصولاتتون مشکل اسکیما داشته، احتمالا روی دسته بندی هم اسکیمای Itemlist زدید یا یک اسکیمای مربوطه دیگه که داره ارور محصولات رو هم میگیره.
      توی این طور مواقع به نظرم ارور ها را میتونیم نادیده بگیرم. برای زدن اسکیما بر روی همه دسته بندی ها می‌تونید توی بخش افزودن اسکیمای الگو های اسکیما، حالت دسته بندی رو انتخاب کنید و به جای یک دسته خاص، بر روی All Archives بگذارید. البته این گزینه رو مطمئن نیستم که توی همه نسخه های رنک مث وجود داشته باشه.

  6. محمد جواد گفت:

    سلام من کد اسکیما آیتم لیست رو در دسته بندی محصولات میزارم در قالب فلت سام. چه در بخش متن و چه در بخش محتوای پایین صفحه ولی توی سرچ کنسول خونده نمیشه به نظر شما مشکل از کجاست؟ این نکته رو هم بگم کد هایی مثل iframe خونده میشه و فقط اسکیما خونده نمیشه

    1. محمد‌علی عصایی گفت:

      سلام محمد جواد جان
      ببین چند مورد هست که میگم بهشون توجه کن.
      اول از همه اینکه اسکیمای لیست آیتم رو وقتی با ابزار Rich Result Test گوگل تست می‌گیریم، با اسم ریچ اسنیپت Carousels به ما نشون داده میشه (در صورتی که اوکی باشه و توی ریچ ریزالت های شناخته شده قرار بگیره)
      اگر که داری این ریچ ریزالت رو میگیری، که خیلی عالیه و درست اسکیما رو هم زدی، اگر که نه این کار ها را رو بکن:
      اول مطمئن بشو که گوگل اسکیما رو میبینه. اگر به هر شکلی دیدی که نه اصلا خوانده نمیشه، یه قسمت از مقاله «آموزش اضافه کردن اسکیما با افزونه رنک مث» هست که در مورد افزودن اسکیما به صفحات مختلف با افزونه Simple Custom CSS and JS PRO صحبت کردم. با اون اسکیما رو به صفحه اضافه کن و ببین باز مجدد گوگل میتونه بخونتش یا نه.
      اگر دیدی که هنوز نه، یا مشکل تکنیکال داری یا بیشتر باید بررسی کنی ببینی ایراد از کجاست.
      گوگل حتی میتونه فایل اسکیمای JSON-LD شما رو که توی یه فایل js جداگانه باشه و توی head صفحه لینک شده باشه بخونه، اگر توی حالت عادی گوگل یه بخشی از صفحه رو نمیخونه به بخش فنی سایت و زیرساخت و تکنیکال سئو برمی‌گرده.
      امیدوارم تونسته باشم جوابت رو بدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *