اگر میخواهید بدانید اسکیمای سازمان چیست؟ و چگونه اسکیمای Organization را به وبسایت خودتان اضافه کنید این مقاله را انتها بخوانید. یکی از بهترین اسکیما هایی که در فروشگاه های اینترنتی و وبسایت های شرکتی میتواند مورد استفاده قرار بگیرد، اسکیمای سازمان است. این اسکیما به گوگل اطلاعاتی را در مورد شرکت یا فروشگاه ما میدهد و میتواند ریچ اسنیپت ما را در نتایج هنگام سرچ نام برند نشان بدهد. اسکیمای سازمان در گراف دانش برند شما تاثیر به سزایی دارد.
اسکیمای سازمان چیست؟
اسکیمای سازمان یک اسکیمای ضروری برای هر شرکت و سازمان است اما بیش از 50% از وبسایت ها از آن درون سایت خودشان استفاده نمیکنند! این اسکیما به اسکیمای شرکت یا اسکیمای لوکال بیزنس نیز شباهت بسیار زیادی دارد و تنها فیلد های آن کمی متفاوتند با یکدیگر.
ریچ اسنیپت اسکیمای سازمان
در زیر شما نمونه هایی از ریچ اسنیپت برند های مختلف که از اسکیمای سازمان به دست آمده است را میبینید. گراف دانشی که از برند های مختلف میبینید از ویکی پدیا، اطلاعات اسکیمای سازمان و صحبت هایی در مورد این سازمان در سطح وب هستند. لوگویی که از سازمان های مختلف در هنگام سرچ نامشان در گوگل میبینید نیز دقیقا از اسکیمای لوگو که در Organization استفاده میشود خوانده میشوند.
اسکیمای سازمان میتواند برای چه سایت هایی مورد استفاده قرار بگیرد؟
سایت هایی سازمانی مانند مدرسه، NGO (سازمان مردم نهاد)، شرکت، باشگاه و غیره. این اسکیما برای سایت های فروشگاهی نیز میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه توضیحاتی در مورد نحوه استفاده و نمونه کد و جایگاه کد اسکیما با فرمت JSON-LD به شما ارائه میشود. اسکیمای Organization به همراه اسکیمای Product و اسکیمای لیست آیتم از مهم ترین اسکیما های مورد نیاز فروشگاه های اینترنتی هستند. در مورد اسکیمای لیست آیتم من یک مقاله دارم که میتوانید آن را بببیند.
اسکیمای سازمان را به کدام صفحه اضافه کنیم؟
بهترین پیشنهاد صفحه اصلی یا صفحه درباره ما است. اما توجه کنید اگر میخواهید از این اسکیما استفاده کنید آن را به هر صفحه ای اضافه نکنید. در ویدیوی پایین از کانال یوتیوب Google Search Central جان مولر (مدیر آنالیز وبمسترهای گوگل) در مورد اینکه اسکیمای سازمان را هر جایی استفاده نکنیم توضیحاتی داده است.
ضمن اینکه اگر میخواهید از این اسکیما در صفحه درباره ما استفاده کنید، مطمئن شوید که صفحه درباره ما در سایت مپ وجود دارد، به وسیله robots.txt مسدود نشده است و درون آن از تگ noindex استفاده نشده است. (سئوکار های قدیمی گاهی اوقات این صفحه را به دلایل مختلف noindex میکردند.)
(دیدن ویدیو نیاز به فیلترشکن دارد – اگر توانایی درک صحیح این صحبت ها را ندارید از ترجمه زیرنویس فارسی اتوماتیک یوتیوب استفاده کنید.)
همچنین در بخش گایدلاین اسکیمای لوگو که بخشی از اسکیمای سازمان است بیان شده است که این اسکیما را میتوانید در هر صفحه ای بگذارید اما شاید معقول تر باشد آن را در صفحه اصلی قرار بدهید.
آیا اضافه کردن اسکیمای سازمان ضروری است؟
اگر بخواهیم ساده جواب بدهیم: خیر – اما به این نکته توجه داشته باشید که گوگل و بینگ ماشین هستند و دادن اطلاعات به آنها به درک هر چه بهتر آنها از سازمان یا شرکت شما را افزایش میدهد.
این اسکیما به شدت بر روی وبسایت های معتبری که واقعا سازمان باشند و خود را به شکل یک سازمان به کاربر و گوگل اثبات کرده باشند تاثیر گذار است. این نکته نیز حائز اهمیت است که TLD دامنه .ORG مرتبط با سازمان ها یا همان Organizations است.
اسکیمای سازمان چه فیلد هایی دارد؟
دقیقا همان اطلاعاتی که برای یک سازمان در دنیای واقعی مورد نیاز است، برای اسکیما نیز نیاز است. آدرس، کد پستی سازمان، ایمیل، شماره فکس یا شماره تلفن، بنیان گذار سازمان (که خودش از اسکیمای شخص (Person) استفاده میشود)، منطقه یا کشور فعالیت سازمان، تاریخ شروع به فعالیت سازمان و… همگی اطلاعاتی هستند که شما میتوانید در اسکیمای سازمان استفاده کنید.
همانطور که میدانید در اسکیما ها شما میتوانید برای چند موجودیت از چند اسکیما استفاده کنید. مثال عملی:
شرکت اپل یک اسکیمای سازمان درون صفحه اصلی سایت خودش دارد. در درون این اسکیما در بخش بنیان گذار از اسکیمای Person استفاده شده است و در مورد استیوجابز فقید اطلاعاتی داده شده است. همچنین در بخش لوگوی شرکت اپل نیز مجددا از اسکیمای LOGO استفاده شده است. (3 موجودیت – 3 اسکیما! : شرکت اپل – لوگو – بنیان گذار)
تعدادی از این اطلاعات ضروری میباشند و اصلاحاً فیلد های ضروری هستند که باید حتما به گوگل و بقیه موتور های جستجوگر اعلام شوند. تمامی فیلد ها را میتوانید از بنیاد اسکیما – سازمان ببینید.
فیلد های ضروری برای اسکیمای سازمان کدامند؟
در اینجا یک مثال عملی از ساخت اسکیمای سازمان را برای شما میزنیم و اسکیمای یک شرکت فرضی را با هم میسازیم:
<script type=”application/ld+json”> { “@context”: “https://schema.org”, “@type”: “Organization”, “legalName”: “شرکت مبل سبز”, “description”: “شرکت مبل سبز – عرضه کننده انواع مبلمان با فناوری چوب محکم بامبو. راحتی شما در حین حفظ طبیعت” “address”: { “@type”: “PostalAddress”, “addressLocality”: “Shiraz, Iran”, “addressCountry”: “IR”, “postalCode”: “65215”, “streetAddress”: “Modares Blvd 45 Alley” }, “email”: “sabzmobleman@gmail.com”, “faxNumber”: “( 33 1) 42 68 53 01”, “logo” : “https://moblesabz.ir/wp-content/upload/logo.png”, “samAs”: [ “https://www.facebook.com/moblesabz”, “https://www.instagram.com/moblesabz”, “https://www.linkedin.com/moblesabz”] } </script>
در فیلد “@type”: “Organization” میتوانید به جای مقدار Organization از مقدار Corporation به معنای شرکت نیز استفاده کنید. همچنین این مقادیر هم برای شما در دسترس هستند:
موردی را انتخاب کنید که بیشتری تطابق را با شما وبسایت شما داشته باشد. جدا از بحث اسکیما معرفی خود شما به گوگل و مخاطبین بر بحث الگوریتم های EAT نیز تاثیر گذار است. همچنین موارد زیر نیز برای شما در دسترس هستند:
فرضا اگر یک فروشگاه موبایل هستید احتمالا Computer Store یا Electronic Store مناسب شما باشند.
نمونه کد اسکیمای سازمان
فن استاد
اگر که سایت شما نیچ است، و در یک حوزه تخصصی کار میکنید میتوانید از فیلد “AdditoinalType” استفاده کنید و یک URL مرتبط با کسب و کار خودتان را از وبسایت های معتبر درون آن قرار بدهید. فرضا اگر شما یک شکلات فروشی هستید، میتوانید دسته بندی Cafe Or Caffee Shop را برای نوع اسکیما انتخاب کنید و همانند تصویر زیر بخش فیلد “AdditoinalType” را به آن اضافه کنید:
“additoinalType”: “https://en.wikipedia.org/wiki/Confectionery_store”
به این شکل شما به گوگل میفهمانید که مرتبط با این شغل هستید. با دیدن URL بالا متوجه صفحه شیرینی فروشی در ویکی پدیا میشوید.
به عنصر کلیدی SameAs دقت کنید⭐
در فیلد SameAs همانطور که در نمونه کد های بالا دیدید ما شبکه های اجتماعی را معرفی کردیم. جدا از این شما میتوانید برای اعتبار بخشیدن هر چه بیشتر به سازمان یا شرکت خودتان از موارد زیر نیز در اسکیمای سازمان استفاده کنید:
- لینک شبکه های اجتماعی
- تایید شخص ثالث
- اعتبار
- نوشته اضافی
فرضا شما اگر در ویکی پدیا صفحه ای دارید میتوانید در این بخش از آن استفاده کنید و URL صفحه ویکی پدیای شرکت خودتان را قرار بدهید و باعث افزایش اعتبار خود شوید. یا اگر در یک وبسایت به شما یک پروفایل اختصاص داده اند و در مورد شما نقد و برسی هایی وجود دارد قرار دادن این بخش ضروری است.
سوالات متداول
در اینجا چند سوال متدوال در مورد این اسکیما که شاید برای شما نیز پیش بیایید را آورده ایم.
اسکیمای سازمان به درد چه وبسایت هایی میخورد؟
وبسایت هایی که یک سازمان، شرکت یا هر نوع غیر شخصی باشند. برای وبسایت های شخصی میتوان از اسکیمای Person یا اسکیمای شخص استفاده کرد. از این اسکیما در وبسایت های NGO، سازمان های ورزشی و پزشکی و… میتوان استفاده کرد.
از اسکیمای سازمان چه ریچ اسنیپتی ممکن است نمایش داده شود؟
در اسکیمای سازمان از یک اسکیمای دیگر به اسم لوگو استفاده میشود که باعث نشان دادن لوگوی ما در هنگام سرچ اسم برندمان میشود. همچنین خود اسکیمای سازمان باعث افزایش درک گوگل از سازمان و ماهیت وبسایت ما و تاثیر بر روی گراف دانش اسم برند ما میشود.
اسکیمای سازمان را کجا قرار دهیم؟
در تگ هدر سایت و در صفحه اصلی یا صفحه درباره ما. در این مورد میتوان به صحبت های جان مولر نیز استناد کرد.
منابع
- بنیاد اسکیما – اسکیمایOrganization
- اسکیمای لوگو – بخشی از اسکیمای سازمان – مستندات گوگل
- اسکیمای شرکت و سازمان – Semrush
ممنون که مقاله را انتها خواندید، در بلاگ سایت میتوانید مطالب مرتبط با تولید محتوا و اسکیما ها را ببینید. نظر شما راجب اسکیمای سازمان چیست؟ اگر در مورد یک اسکیما نیاز به اطلاعات یا آموزش داشتید یا هر سوالی براتون پیش اومده بود حتما کامنت بزارید برام. تا اونجایی که بتونم مشتاقانه کامنت ها رو جواب میدم!
عرض ادب و احترام
این اسکیمای سازمان را میشه با افزونه رنک مث درست کرد؟خوب شما همه چی گفتید ولی نگفتید چطوری درست کنیم ! نمونه کد اماده ش رو حداقل ای کاش میذاشتید به جای عکس نمونه
سلام و عرض ادب
بله کاملا درست میفرمایید، دلیل اینکه من نمونه کد رو نزاشتم به این دلیل هست که شما مستقیم برید توی سایت Schema.org و کد های نمونه رو بردارید (اگر که میخواهید دستی اسکیما بزنید).
اگر هم که با رنک مث بخواهید اسکیمای سازمان رو اضافه کنید هم توضیح دادم توی مقاله.