بدون اینکه وقت گران بهای شما عزیزان را بخواهم بگیرم قصد دارم در این مقاله به طور کامل در مورد همه چیز تولید محتوا صحبت کنم. خلق محتوا و نشر آن از گذشته تا به الان ادامه داشته است به شکلی که بسیاری از بزرگان به شکل های مختلف در مورد آن صحبت کردند. یک جمله معروف از بنجامین فرانکلین یکی از مهم ترین بنیادگذاران آمریکا وجود دارد که میگوید:
اگر می خواهی پس از مرگ فراموش نشوی، یا چیزی بنویس که قابل خواندن باشد، یا کاری کن که قابل نوشتن باشد.
این مقاله به توضیح کامل ایجاد محتوا میپردازد و شما در هر تیتر میتوانید لینک مربوط به مقاله همان مورد را مشاهده کنید. ساخت محتوا چه در شبکه های اجتماعی، چه در وبسایت ها و کلا چه در فضای وب به طور جدی از سال 2000 شروع شد. در مورد تاریخچه، انواع محتوا و… نیز توی این مقاله توضیح خواهم داد.
تولید محتوا دقیقاً چیه؟ توضیح ساده
فرض کنید شما در بانک نشسته اید و مدیر عامل آن شعبه بانک قصد دارد خودش کار شما را انجام بدهد. او از شما میپرسد شغل شما چیست و شما پاسخ میدهید «کارشناس تولید محتوا». در این لحظه او از شما میپرسد «تولید محتوا چیست؟» در این لحظه چه جوابی دارید که به او بدهید؟ عنوان شغلی کارشناس تولید محتوا و مدیر محتوا جز مشاغلی هستند که به تازگی پا به بازار کار گذاشته اند.
به طور کلی تولید محتوا عبارت است از خلق هر اثری قابل درکی که برای مخاطب ارزش داشته باشد. اما این تعریف بیش از حد کلی است. شاید برای شما سوال پیش بیایید که آیا کسی که محتوایی خلق میکند که برای مخاطب ارزش دارد این کار را رایگان انجام میدهد؟ ایجاد محتوا به شکل هایی انجام میگیرد و چه کسانی میتوانند خلق کننده محتوا باشند؟ پاسخ تمامی این سوالات در ادامه داده خواهد شد.
امروزه هر چیزی که شما در فضای مجازی و سطح وب میبینید به نوعی محتوا است. کلیپ های خنده داری که در اینستاگرام مشاهده میکنید، اخباری که خبرگذاری ها منتشر میکنند، استوری های 15 ثانیه ای که در اینستاگرام میبینید، ویدئو های طولانی که در یوتیوب مشاهده میکنید، تصاویری که در سطح خیابان میبینید و حتی موسیقی یا پادکست هایی که در مسیر خانه تا محل کار به آنها گوش میدهید. بنابراین هر چیزی که در فضای اینترنت میبینید، میشنوید و احساس میکنید به نوعی محتوا است.
البته این تعریف برای فهم بیشتر شما عزیزان بسیار ساده شده بود. ویکیپدیا تولید محتوا را اینگونه تعریف میکند:
تولید محتوا مشارکت اطلاعات در هر رسانه و به ویژه رسانه های دیجیتال برای کاربر نهایی/مخاطب در زمینه های خاص است.
تاریخچه تولید محتوا از ابتدا تا همین الان
شاید بتوان گفت اگر بخواهیم وارد تاریخ تولید محتوا شویم میتوان منشور کوروش کبیر را به عنوان یکی از اصلی ترین و قدیمی نمونه های محتوای تولید شده در تاریخ دانست. این منشور حاوی قوانین و توضیحاتی است که کوروش خطاب به مردمان آن زمان و مردمان آینده گفته است. این منشور هم قابل درک است ، هم برای مخاطب ارزش ایجاد کرده است. جدا از این مورد اگر بخواهیم در مورد تولید محتوا دقیق تر بشویم میتوانیم بگوییم که تولید محتوا یکی از مراحل بازاریابی محتوایی نیز هست.
نکته حائز اهمیت دیگری که وجود دارد، اهمیت تولید محتوا در روند بازاریابی محتوا است. فرض کنید که یک استراتژی کامل برای بازاریابی و یافتن مشتریان جدید از طریق انتشار اطلاعات مفید و تولید محتوای یونیک چیده اید. اگر شما در ساخت و ایجاد محتوا موفق نباشید کل استراتژی شما شکست خواهد خورد. اهمیت تولید محتوا در روند بازاریابی محتوا در دهه اخیر بسیار اهمیت بیشتری یافته است چرا که اکثر مردم توانسته اند به محتوا های جدید مثل ویدئو و پادکست به راحتی دسترسی پیدا کنند.
تاثیر کرونا بر تولید محتوا
کرونا ویروس (Covid-19) از اواخر 2019 به سرعت سراسر دنیا را فراگرفت و تمامی کشور ها مجبور به وضع قوانینی شدند. قوانینی که هیچکس آنها را دوست نداشت! در طی دوران کرونا اکثر کارکنان دولتی و نیرو های سازمان ها به دورکاری دعوت شدند، همچنین مدارس و دانشگاه ها نیز تعطیل شدند. از آنجایی که برای تربیت کارکنانی متخصص و دانشجویانی خبره نیاز بود که روند تدریس و آموزش همچنان برقرار باشد، اهمیت تولید محتوای آموزشی تا 3 برابر گذشته خود را نشان داد!
در بازار نیز همیشه 2 عامل تقاضا و عرضه دخیل هستند. هنگامی که دانشجویان نیاز به محتوای آموزشی تخصصی داشتند، استادان شروع به تولید محتوای تخصصی کردند. آن زمان که نیرو های آموزشی شرکت ها و سازمان ها نیاز به ارتقای مهارت های شخصی خودشان داشتند، افراد زیادی شروع به آموزش دادن مهارت های مختلف در حوزه های مختلف کردند. این آموزش ها حتی برای مدیران نیز تولید شد! بله حتی مدیران نیز در دوره کرونا نیاز به آموزش هایی داشتند تا بدانند که دقیقا چطور در حین چالش به وجود آمده با نیرو ها برخورد کنند.
انواع محتوا | معرفی کامل عناصر محتوایی
بیایید یک داستان را تصور کنیم. فرض کنید شما به دنبال قدرت هستید و نیاز به پول دارید. فروختن و قدرت بازاریابی و فروش شما قدرت اصلی شماست و هر چه بیشتر بتوانید پول بیشتری به دست بیاورید پادشاه قدرتمندی میشوید. در این بین شما برای فروش هر چه بیشتر از بازاریابی محتوایی استفاده میکنید. درباریان و یاران اصلی شما در این داستان عبارتند از :
- محتوای ویدئویی ژنرال اصلی و دست راست شماست! سخت ترین نبرد ها را برای شما انجام میدهد. میتوانید به او کامل اعتماد کنید. جالب است بدانید که محتوای ویدئویی برای بازاریابی به قدری خوب است که عده ای فقط Video Marketing انجام میدهند نه Content Marketing.
- محتوای صوتی وزیر اعظم شماست که فقط در گوش شما نجوا میکند. اگر بتوانید کاری کنید که نخست وزیرتان حرف های با ارزش و مهم را با بهترین لحن ممکن به مردم و درباریان بگوید، مجددا ارزش شما بالاتر میرود. به یاد داشته باشید که محتوای صوتی انواع زیادی دارد اما پادکست ها احتمالا آینده محتوای صوتی هستند.
- محتوای تصویری ملکه شماست که نه حرفی نمیزند اما همه به دنبال دیدن آن هستند زیرا قدرت زیادی دارد. از قدیم هم گفته اند که گاهی یک تصویر هزار داستان را روایت میکند.
- محتوای متنی سربازان ارتش شما هستند. محتوای متنی میتواند به راحتی به اشتراک گذاشته شود و در همه جا نیز قابل استفاده است. دقیقا همانند سربازان شجاع میتوانند در همه جا رخنه کنند!
به طور کلی ما در دنیای دیجیتال اکثرا همین 4 نوع محتوا را میبینیم. حال به طور مثال میتوان از محتوای متنی چندین نوع دیگر دید فرضا نقل قول از دیگران که خود یک محتوا است و در علامت ” ” قرار میگیرد. یا اینفوگرافیک که در اصل یک تصویر است اما میتواند اطلاعات مفید و کامل تری نسبت به چند تصویر به ما بدهد.
تولید محتوای متنی – میراث گذشتگان به ما!
در مورد تولید محتوای متنی یک مقاله کامل توی سایتم منتشر کردم اگر دوست داری ببینیش میتونی به مقاله تولید محتوای متنی چیست؟ مراجعه کنی.
محتوای ویدئویی از زمانی روی کار آمد که ابزار های دیدن ویدئو ها همانند ویدئو پلیر ها بین مردم رایج شدند. محتوای تصویری نیز از زمانی بر روی کار آمد که دوربین های عکاسی اختراع شدند؛ اما محتوای متنی که امروزه در سطح وب به وفور یافت میشود میراثی است که از گذشتگان به ما ارث رسیده است! محتوای متنی حتی در دوران هخامنشیان نیز کاربرد داشته است، از ابتدای مقاله نیز منشور کوروش کبیر را مثال زدم.مثال دیگر این که ساتراپ ها (شهربان ها) تمامی اخبار را به وسیله نامه ها به پایتخت میرساندند.
تولید محتوای متنی که به انگلیسی به آن Content Written نیز گفته میشود، میتواند مخاطبین بسیاری را جذب خودش کند. از دیگر مزایای محتوای متنی میتوان به سادگی آن اشاره کرد. تولید محتوای متنی برای شما آنچنان کار سختی نیست، زیرا میتوانید به سادگی تنها با نوشتن شروع به خلق محتوای متنی کنید و نیازی به تجهیزات صوتی و تصویری نخواهید داشت.
تولید محتوای ویدئویی – جذاب ترین محتوا برای همه
بالاتر گفتیم که محتوای ویدئویی ژنرال ارشد شما برای مارکتینگ و بازاریابی هر چه بیشتر است. علت این سخن در آمار ها و علایق مردم است. امروزه اگر به 3 نفر 3 مقاله دقیقا عین یکدگیر بدهیم با این تفاوت که نوع محتوا یکی نباشد، فردی که محتوای ویدئویی را میبینید با انگیزه و جذابیت بیشتری محتوا را تماشا میکند. علت این امر دخیل بودن صدا، تصویر و متن در ویدئو است. به نوعی میتوان گفت محتوای ویدئویی ترکیب محتوای متنی، صوتی و تصویری است.
اما آیا این به این معنی است که دیگر انواع محتوا به دردنخور هستند؟ جواب سوال خیر است. محتوای متنی دقیقا همان سخنان و جمله ها را در بر دارد و مخاطب خودش آنها را میخواند با این تفاوت که ممکن است زمان بیشتری از مخاطب بگیرد و مخاطب با محتوای متنی ارتباط کمتری برقرار میکند. جدا از همه این موارد محتوای ویدئویی مشکلاتی نیز دارد که بعداً در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.
تولید محتوای صوتی – پادکست ها به بازار آمدند!
فناوری پادکست ها و محتوای صوتی چیز جدیدی نیست. از دهه 90 میلادی پادکست ها به بازار آمدند اما این روز ها بسیار مشهور و معروف تر شده اند! قبل از اینکه علت اوج گرفتن پادکست ها و محتوای صوتی در چندین سال اخیر بپردازیم لازم است کمی در فناوری محتوای صوتی دقیق تر شویم. قبل از پادکست ها مدت ها قبل رادیو و ابزار های پخش موسیقی مانند گرامافون نیز در بازار بودند؛ بنابراین پادکست چیز خیلی جدیدی نیست!
اما پادکست ها در طی سال های اخیر به دلیل اینکه دستگاه های پخش فایل های صوتی رواج پیدا کردند روز به روز مشهور تر شدند. در ابتدای هزاره جدید اپل با معرفی موزیک پلیر IPod و تبلیغات موفق توانست دنیا را دستگاهی که هزاران آهنگ را فقط در جیب شما جا میکند آشنا کند. پس از رشد روزمره تکنولوژی و استفاده هر چه بیشتر مردم از فناوری مجددا پادکست ها به دوران اوج خودشان رسیدند. امروزه شما در مترو، خودرو، خانه و حتی محل کارتان میتوانید افرادی را ببینید که پادکست هایی با موضوعات مختلف گوش میکنند.
تولید محتوای تصویری – از زبان بی زبانی بشنوید
برای برسی و درک هرچه بیشتر قدرت یک محتوای تصویری بیایید با هم یک تصویر اینفوگرافیک را تحلیل کنیم. در تصویر اینفوگرافیک زیر میتوان محتوای متنی و حتی تصویری را یافت. فردی را میبینیم که قصد راه اندازی کسب و کار دیجیتالی خود را دارد و میخواد مارکتینگ ر ا یاد بگیرد. مراحل یادگیری دیجیتال مارکتینگ برای او طی 8 مرحله نشان داده شده است که هر 8 مرحله مثل یک پله تشبیه شدهاند. فرد باید یکی یکی پله ها را پشت سر بگذارد تا کامل دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیرد و برای کسب و کار دیجیتالی خودش بازاریابی آنلاین بکند.
ایده های فوق العاده جذاب برای تولید محتوا
در تعریف تولید محتوا گفتیم خلق هر محتوایی که برای مخاطب دارای ارزش باشد. اما این ارزش را چگونه ایجاد کنیم؟ از نظر شما چه محتوایی ارزشمند است؟ برای ایجاد ارزش برای مخاطب ما راهکار های مختلفی داریم مثلا : ایجاد محتوا های با کیفیت یا احترام به نظر و فیدبک مخاطبین. یکی دیگر از روش های فوق العاده ایجاد ارزش برای مخاطب استفاده از ایده های جذاب است.
اگر شما از ایده های جذاب که قبلا کمتر کسی در موردش تولید محتوا کرده است استفاده کنید، میتوانید به راحتی مخاطبان را غرق در محتوای خود بکنید! اما سوالی که پیش میآید این است که «ایده های جذاب برای تولید محتوا را از کجا پیدا کنیم؟» برای یافتن ایده های جذاب تولید محتوا میتوانید به روش های ترند، گزارش، مقایسه، چک لیست و… عمل کنید که در آینده نه چندان دور تک تک آنها را در مقاله 8 ایده جذاب و خلاقانه در تولید محتوا توضیح داده ام که پیشنهاد میکنم آن را مطالعه کنید.
آیا میتوان با گوشی تولید محتوا کرد؟
این سوال یکی از سوالات عده ای است که علاقهمند به تولید محتوا هستند اما بودجه ای برای خرید تجهیزات ندارند و میخواهند فقط با گوشی تلفنی که دارند شروع به تولید محتوا بکنند و هزینه اضافه نکنند. پاسخ این سوال به طور کلی میشود : بله این کار امکان پذیر است. اگر به تولید محتوا با موبایل علاقه دارید در مورد چگونگی تولید محتوا با گوشی موبایل یک مقاله در سایت خودم منتشر کرده ام که میتوانید به آن مراجعه کنید.
مقاله پیشنهادی برای شما : چگونگی تولید محتوا با گوشی موبایل
ولی در تولید محتوا با گوشی همراه اما و اگر های بسیاری وجود دارد. با گوشی تلفن همراه خود میتوانید به خلق محتوا بپردازید و کار خود را با اشتیاق بسیار شروع کنید اما :
- اولین نکته این است که تلفن همراه شما برای ایجاد محتوای تصویری و ویدئویی باید دوربین پشت با کیفیت و مناسبی داشته باشد.
- دومین نکته این است که خلق محتوای متنی با گوشی همراه نسبت به کیبورد سخت افزاری لپ تاپ یا PC کاری سخت تر است.
- سومین نکته که نباید از آن غافل شد رسانه انتشار تولید محتواست. بعضی از محتوا ها صرفا برای شبکه های اجتماعی تولید میشوند و فقط قرار است در آنها منتشر شوند. در این موارد گاهی اوقات حتی بهتر است که از موبایل خود برای تولید محتوا استفاده کنید. مثلا : استوری های اینستاگرام
شغل تولید محتوا در خانه | پردرآمد و جذاب
اگر شما هم با خواندن تمامی این توضیحات علاقه مند به تولید محتوای به هر شکل و نحوی شدید، فقط کافیست شروع کنید. برایش شروع کار میتوانید اولین مقاله من یعنی سلام دنیا – بهانه ای برای شروع را نیز بخوانید. با کمی فکر کردن با خودتان موضوعاتی را خواهید یافت که برایشان محتوایی تولید نشده است؛ یا موضوعاتی را خواهید یافت که میتوانید محتوایی بهتر برایشان تولید کنید. فقط در حین تولید محتوا این نکته را مدنظر داشته باشید که تولید محتوایی که برای مخاطب ارزش ایجاد نکند و یا همگان قابل به درک آن نباشند همانند آب در هاون کوفتن است!
در تمام این مدت ما از جذابیت شغل خلق محتوا برای شما عزیزان گفتیم اما توجه داشته باشید که آواز دهل از دور شنیدن خوش است! کار تولید محتوا قطعا کاری وقت گیر است. شما برای تولید هر محتوای متنی جذاب که بتواند کامل مخاطب را جذب کند و منجر به فروش شود حداقل نیاز به 2 ساعت وقت دارید. ایجاد محتوای ویدئویی و تصویری و صوتی نیز همینقدر یا بیشتر وقت میگیرد. البته میزان وقتی که برای محتوا میگذارید همانند وقتی است که برای نقاشی یک تابلو میگذارید.
هر چقدر در نقاشی یک تابلو شما خبره تر و حرفه ای تر باشید میتوانید تابلو های بهتری نقاشی کنید و زمانی که میگذارید با کشیدن هر نقاشی کمتر و کمتر میشود. همچنین شما میتوانید با ایجاد محتوا مشهور نیز بشوید! بله فرض کنید شما به تولید محتوا در حوزه بدل و نقره جات بپردازید. حوزه ای که کمتر کسی درآن محتوا ایجاد کرده است اما پتانسیل بالایی دارد. به هر حال در Content Production عوامل و جزئیات بسیار زیادی دخیل هستند. شما حتما باید قبل از انتشار مقاله خود در فضای وب آن را از نظر سئو و بهینه سازی وبسایت برای موتور های جستجو نیز بهینه کنید. میتوانید منابع من در یادگیری خودآموز سئو را نیز ببینید.
مدیر محتوا کیست و چه وظایفی دارد؟
مدیر محتوا یا کارشناس ارشد محتوا یکی از عناوین مرتبط با شغل تولید محتوا است. امروزه شرکت های بسیاری به دنبال جذب یک مدیر محتوای خلاق و خوش ذوق هستند که به وسیله استراتژی که آن مدیر محتوا قرار است بچیند به خلق محتوای ارزشمند برای مخاطبان و در نتیجه به رشد برسند.
به نظر شما مدیر محتوا چه کسی است و چه وظایفی دارد؟ برای رسیدن به عنوان شغلی مدیر محتوا به چند سال تجربه نیازمندیم؟ چه مهارت هایی برای تبدیل شدن به یک مدیر محتوای موفق نیاز داریم؟ به تمامی این سوالات در مقاله زیر که حاصل مقداری از تجربیات خودم نیز هست پاسخ داده ام:
مقاله پیشنهادی برای شما در رابطه با «مدیر محتوا» : مدیر محتوا چه کسی است و چه وظایفی دارد؟
تقویم محتوایی چیست و در تولید محتوا چه نقشی دارد؟
فرض کنید که قصد دارید یک خانه 4 طبقه را بسازید. در ابتدای راه شما هیچ نقشه ذهنی و فیزیکی برای نحوه ساخت خانه، نقشه معماری خانه، مصالح مورد استفاده و… ندارید. آیا ممکن است شما در انتهای کار نیز دقیقا همین حرف ها را بگویید؟ در مسیر ایجاد و نشر محتوا باید استراتژی داشت و بر اساس برنامه کار کرد. یکی از عواملی که میتواند به تولید محتوای ما نظم دهد تقویم محتوایی است که معمولا به صورت ماهانه توسط مدیر محتوا چیده میشود.
مقاله پیشنهادی برای شما در رابطه با تقویم محتوایی : تقویم محتوایی چیست و چه کاربردی در تولید محتوا دارد؟
در ادامه در مورد مدیریت محتوا، نکات انتشار محتوا، نمونه های محتوا، رابطه محتوای وایرال و ترند با محتوا، درآمد تولید کننده محتوا و…. نیز صحبت خواهیم کرد. این مقاله در حال آپدید است، با کامنت های مثبت خودتان و انتشار مقاله در شبکه های اجتماعی ما را همراهی کنید????
خیلی مقاله کامل و جامعی در مورد تولید محتوا بود. پیشنهاد میکنم اگر دوست داشتید در مورد هزینه های یادگیری و درآمد خود شغل تولید محتوا هم توضیح بدهید.
ممنون از نظرت یاسین جان. چشم حتما در اولین فرصت باز مقاله رو آپدید میکنم و در مورد این مباحث هم مینویسم.????????