سئو و تولید محتوا

تولید محتوای متنی چیست؟ | معرفی و آموزش عملی

تولید محتوای متنی چیست؟

از گذشتگان دور تا به حالا تمامی نامه نگاری هایی که بین حکومت ها صورت می‌گرفته است، اعلامیه هایی که به مردم داده می‌شده است، کتاب هایی که نوشته می‌شدند و…. همگی متن هایی بودند که ابتدا در ذهن ها حکاکی می‌شدند و سپس بر روی کاغذ نقش می‌بستند. حتی در دوران نوین هم ارزش تولید محتوای متنی کم نشده است. اگر علاقه مند هستید بیشتر در مورد تولید محتوا بدانید می‌توانید به مقاله تولید محتوا چیست مراجعه کنید و کمی در موردش بیشتر بدانید.

امروزه موتور های جستجو و عموم مردم همگی قابلیت درک انواع محتوای تصویری، محتوای ویدئویی و محتوای صوتی را دارند اما در ابتدا تمرکز دنیای وب فقط بر روی محتوای متنی بود. البته که امروزه نیز مقداری از آن اهمیت و ارزش محتوای متنی کم شده است اما هنوز که هنوز است نباید قدرت و جایگاه ویژه تولید محتوای متنی را دست کم گرفت!

تولید محتوای متنی چیست؟

جواب سوال تولید محتوای متنی چیست ساده است: «هر نوع نوشته یا محتوایی که قابل خواندن باشد و برای مخاطب ارزش ایجاد بکند محتوای متنی است.» حتی همین مقاله یا دیگر مقالاتی که در سایت من یا سطح وب وجود دارند نوعی محتوای متنی هستند. اکثر محتوا های متنی شبیه یکدیگر هستند با این تفاوت که لحن و نوشتار نویسنده یک محتوا با نویسنده ای دیگر متفاوت است. اگر شما زبان ژاپنی را بلد نباشید و 100 کتاب ژاپنی ببینید در نظر شما تمامی آن کتاب ها شبیه به یکدیگر هستند در صورتی که در محتوای ویدئویی اینگونه نیست و شما شاید از 100 ویدئوی ژاپنی بیش از صد تفاوت بیابید!

جالب است بدانید که طبق آمار های سایت informationr.net :

در سال 2014 به طور میانگین 26 درصد از هر صفحه وب فقط متن است. این عدد در سال 2008 نزدیک به 31.32% بوده است.

احتمالا ویکی پدیا یکی از پرچمداران وب در محتوای متنی است! این وبسایت تعداد زیادی محتوا دارد که فقط به صورت متنی هستند! همچنین این وبسایت یک آمار دیگر نیز به ما می‌دهد که آن هم میزان رشد محتوا ویدئویی و تصویری و صوتی در طی مدت زمان 6 ساله است. امروزه که در سال 2021 هستیم و به 2022 نزدیک می‌شویم شاید میزان محتوای متنی موجود در وب کمتر و کمتر نیز شده باشد اما هنوز نباید آن را دست کم گرفت.

اهمیت تولید محتوای متنی

آموزش نوشتن تولید محتوای متنی

برای تولید محتوای متنی استاندارد من برای خودم 9 مرحله تحت یه چک لیست درست کرده ام که آن را در اختیار شما قرار می‌دهم تا شما نیز از آن بتوانید استفاده کنید. توجه کنید که این چک لیست برای تولید هر نوع محتوای متنی استانداردی استفاده می‌شود و خود من از آن استفاده می‌کنم اما 2 مرحله آخر آن مختص تولید محتوای وبسایت است. چک لیست تولید محتوای متنی :

✔ شناسایی مفهوم و موضوع کلیدی

✔ شناسایی موضوعات مرتبط با محتوا

✔ طراحی فهرست محتوا

✔ شروع عنوان نویسی و مقدمه نویسی

✔ نوشتن بدنه محتوا

✔ انتخاب تصاویر مرتبط

✔ لینک سازی داخلی و خارجی و برچسب گذاری (مخصوص محتوای وبسایت)

✔ عنوان و توضیحات متا (مخصوص محتوای وبسایت)

شروع محتوا نویسی | مرحله 0 تولید محتوای متنی

شما تا دقیقا یک محتوای متنی تولید نکنید نمی‌توانید بفهمید که دقیقا تولید محتوای متنی چیست. برای شروع نوشتن محتوای متنی و تولید محتوا شما باید ابتدا موضوع را مشخص کنید، سپس شروع به نوشتن مقدمه، بدنه و جمع بندی و خلاصه کلام مقاله خود بکنید. در تولید محتوای متنی سعی کنید ابتدا یک مفهوم کلیدی را انتخاب کنید و در مورد آن تولید محتوا کنید تا افسار محتوا از دست شما خارج نشود. شناسایی موضوعات مرتبط با مهفوم کلیدی شما بسیار مهم است. شما می‌توانید از موضوعات مرتبط برای زیر عنوان های محتوای خود استفاده کنید.

یکی از راه های یافتن موضوعات مرتبط، سرچ در گوگل و دیدن قسمت جستجو های مرتبط پایین صفحه نتایج است.

جستجو های مرتبط در گوگل

یکی از راه های یافتن موضوعات مرتبط با موضوع ما سرچ در گوگل و دیدن قسمت جستجو های مرتبط است.

تولید محتوای متنی سایت

پس از اینکه شما مفهوم کلیدی را انتخاب کردید و موضوعات مرتبطی را نیز پیدا کردید باید فهرست محتوا بسازید و شروع کنید به نوشتن مقدمه و بدنه و انتهای مقاله. کار سختی نیست هر چه به ذهنتان می‌رسد بنویسید کمی که شروع کنید به نوشتن کار برای شما آسان می‌شود. تولید محتوای متنی وبسایت با تولید محتوای متنی در شبکه های اجتماعی یا دیگر فضا های دیجیتال کمی متفاوت است. در تولید محتوای متنی وبسایت شما باید اصول سئو را نیز رعایت کنید.

همچنین در شبکه های اجتماعی شما محتوای متنی را برای کپشن یا توضیحات پست ها و یا خود پست در نظر می‌گیرید اما در وبسایت ها هستند مقالاتی که 0 تا 100 محتوا فقط متن است و هیچ ویدئو یا صوتی در کار نیست. البته که قرار دادن تصاویر مرتبط در پست های شما می‌تواند بلاگ قدرتمندی را برای شما به ارمغان بیاورد. بنابراین پس از  طی کردن تمامی مراحل می‌‌رسید به مرحله لینک سازی و عنوان نویسی که در اصل کار یک سئوکار و متخصص سئو است، نه کار تولید کننده محتوا اما اگر خودتان برای سایت خودتان محتوا می‌‌نویسید این نکات را رعایت کنید :

  • سعی کنید در لینک سازی داخلی به تمامی مقالات مرتبطی که دارید لینک بدهید تا کاربر به رضایت بیشتری برسد.
  • لینک های خارجی که می‌دهید را تنها در صورتی از نوع Follow نگه دارید که به سایت های مرتبطی لینک بدهید.
  • مجبور نیستید حتما برای هر مقاله 20-30 برچسب بسازید!
  • در عنوان نویسی شما قادر هستند تنها 60 کاراکتر را در Title مقاله بنویسید. منظور از عنوان Title صفحه است که در نتایج سرچ و در عنوان تب مرورگر نشان داده می‌شود. با افزونه های سئو مانند Rankmath و Yoast SEO می‌توانید به راحتی عنوان را ویرایش کنید.
  • سعی کنید در عنوان خود از عدد هم استفاده کنید تا تاثیرش بیشتر شود فرضا: «8 ایده تولید محتوا متنی برای سایت»
  • در نوشتن توضیحات متا یا Meta Description سعی کنید از کلمات کلیدی مقاله خود حتما استفاده کنید.
مراحل تولید محتوای متنی

مراحل و چک لیست تولید محتوای متنی

ایده های تولید محتوای متنی

مرحله اول و پیدا کردن مفهوم کلیدی و ساختن ساختار محتوا در ذهن شما از نظر من سخت ترین مرحله کار است. من یک مقاله کامل در مورد سبک های تولید محتوا و ایده های تولید محتوا نوشته ام که به شما پیشنهاد می‌کنم آن را بخوانید:

اگر می‌خواهید در مورد سبک های تولید محتوای گزارش، ترجمه، ترین ها و 6 روش دیگر بدانید به مقاله معرفی ایده های تولید محتوا مراجعه کنید. این مقاله در انتخاب موضوع و ساختار نوشتار می‌تواند به شما کمک شایانی کند.

یکی دیگر از کار هایی که می‌تواند کار شما را راحت کند استفاده از روش های ایده یابی همانند روش بارش فکری یا روش اسکمپر است. در مورد این دو روش در سطح وب مقالات متعددی را می‌توانید پیدا کنید.

ابزار های نوشتن محتوای متنی

اصلا نترسید که اگر در راه تولید محتوا من همراه شما نباشم ابزار ها همراه شما هستند???? از مهم ترین ابزار هایی که خودم در تولید محتوای متنی از آن استفاده می‌کنم و قصد دارم آنها را به شما معرفی کنم می‌توانم به ابزار های Keywordtool.io و گوگل ترنسلیت اشاره کنم. با ابزار Keyword Tool ابتدا شروع کنید و کلمات کلیدی مرتبط با مفهوم کلیدی که انتخاب کردید را در بیاورید.

در ابتدا من هم مثل شما نمی‌دانستم که چگونه محتوای متنی تولید کنیم و چطور شروع کنیم اما سپس با ابزار سرچ کردن و تحلیل دستی هر کلمه به یک دید کلی نسبت به کل محتوا های موجود در صفحه اول گوگل راجع به آن موضوع دست پیدا خواهید کرد. اینجا است که شما باید شروع کنید به نوشتن محتوا.

در اواسط یا اواخر کار خود اگر که خسته شدید می‌توانید هر کلمه ای که پیدا کرده بودید را به وسیله ترنسلیت ترجمه سرچ کنید و به محتوا های انگلیسی دست پیدا کنید و مجددا با همان گوگل ترنسلیت محتوا ها را ترجمه و ویرایش کنید و در محتوای خود جا بدهید. به شخصه پیشنهاد می‌کنم که محتو های خود را 100% ترجمه نکنید زیرا شما ارزش آنچنانی برای مخاطب ایجاد نکرده اید.

ابزار های تولید محتوای متنی

نمونه های تولید محتوای متنی

اگر توجه کرده باشید در فوتر سایت نوشته ام «در مسیر زندگی با انگشتانم ملیون ها کاراکتر را لمس کردم و این نوازش همچنان ادامه دارد…» این شعار من است. عده ای از دوستان فکر می‌کنند که من فقط شعاری الکی را نوشته ام یا برای حرفه ای نشان دادن خودم همچنین چیزی نوشته ام. اول بگویم که من در هر سطح از مهارتی که باشم هنوز در حال یادگیری هستم و شما می‌توانید تعدادی از منابع من را در صفحه منابع آموزش سئو ببینید.

من از همان زمانی که توانستم مهارت تایپ 10 انگشتی سریع را یاد بگیرم شروع کردم به نوشتن. و همینطور نوشتم و نوشتم و نوشتم! شاید تا به حال بیش از 1 ملیون کلمه را تایپ کرده باشم. در پایین تعداد 4 عدد از مقالات و PDF هایی که برای دانشگاه و هنرستان نوشته ام را برای شما عزیزان می‌گذارم که می‌توانید آنها را دانلود کنید و ببینید.

یک نمونه محتوای متنی – تحقیق درمورد ورزش بسکتبال

یک نمونه محتوای متنی به صورت تحقیق –  انواع مودم های وایرلس

خلاصه کلام | فقط شروع بنویس رفیق!

در آخر باید به مشکلی اشاره کنم که بسیاری از تولید کنندگان محتوا مثل خود من باهاش درگیر هستند و اونم مشکل کمال گرایی در محتوا هست. خیلی خوبه که شما روی محتوایی که تولید می‌کنید حساسیت به خرج بدید اما توجه داشته باشید که اگر همه سعی و تلاش خود را بر روی یک محتوا بگذارید و مدام با خود تکرار کنید که این محتوا به حد استاندارد و محتوا مطلوب نرسیده است کل روند تولید محتوای متنی شما به فنا رفته است زیرا شما راضی نیستید!

بنابراین بیایید از امروز کمال گرایی را کنار بگذاریم و فقط شروع کنیم به نوشتن محتوا های قدرتمند و پرمحتوا. نظری داشتی کامنت کن مثل همیشه سعی می‌کنم سریع جواب بدم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4.8]

3 نظر در “تولید محتوای متنی چیست؟ | معرفی و آموزش عملی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *