سئو و تولید محتوا

اسکیمای آیتم لیست چیست؟ آموزش اضافه کردن Item List

اسکیمای لیست آیتم چیست؟

با سلام خدمت تمامی دوستان و همراهان گرامی، بنده محمد علی عصایی هستم و قصد دارم توی این مقاله نتیجه تحقیقات خودم راجب اسکیمای آیتم لیست (Item List Schema) و نحوه اضافه کردنش به وسیله افزونه رنک مث رو با شما عزیزان به اشتراک بگذارم. سطح این مقاله کمی تخصصی است و نیاز به این دارد که شما بدانید اسکیما چیست و چه کاربردی دارد. از اسکیمای آیتم لیست می‌توان در صفحات دسته بندی، صفحات تگ، صفحات آرشیو و صفحات All in one تکی استفاده کرد. در همین ابتدا به شما پیشنهاد می‌کنم که مقاله بنده در مورد اسکیمای آیتم لیست را نیز مشاهده کنید:

انگار که این پست هم بهت پیشنهاد شده :  برای صفحات دسته بندی و تگ از چه اسکیمایی استفاده کنیم؟

اسکیمای آیتم لیست چیست؟ توضیح ItemList [به زبان ساده]

به زبان ساده، اسکیمای ItemList Schema برای علامت گذاری لیستی از آیتم ها استفاده می شود. یک لیست می تواند از هر نوع باشد، مثلاً فیلم، محصول، برنامه، آهنگ و غیره، اما همه موارد لیست باید از یک نوع Schema باشند. در ادامه به شما قوانین و نحواه استفاده از این اسکیما را توضیح می‌دهیم. این اسکیما در اصل هیچ نتیجه و Rich Snippet در نتایج جستجو ندارد مگر در حالت هایی که آیتم های لیست ما این موارد باشند:

  • Course
  • Movie (فیلم سینمایی)
  • Recipe (دستور آشپزی)
  • Restaurant (رستوران)

اسکیمای List Item به خودی خود در اکثر مواقع هیچ نتیجه غنی (Rich Snippet) تولید نمی کند، بنابراین هیچ چیز از نظر بصری قابل توجه نیست.

شباهت آیتم لیست با کاروسل

ItemList Schema و Carousel Schema شبیه به هم هستند، با این تفاوت که Google یک قطعه carousel rich برای علامت گذاری آیتم های لیستی که به انواع داده های خاص تعلق دارند. توجه کنید که اسکیمای کاروسل با Item List بسیار مشابه است اما اسکیما کاروسل نتیجه ریچ اسنیپت زیر را در پی دارد. در تصویر زیر شما 3 نوع Rich Snippet اسکیمای کاروسل را می‌بینید.

نتیجه اسکیمای کاروسل در SERP گوگل

نتیجه اسکیمای کاروسل در SERP گوگل

چرا از اسکیمایی که هیچ Rich Result در نتایج ندارد استفاده کنیم؟

پاسخ این سوال باز می‌گردد به تعریف اشتباه اسکیما بین عده ای از سئوکار ها. توجه کنید که اسکیما برای درک بهتر گوگل و بقیه موتور های جستجو از محتوا صفحه استفاده می‌شود نه فقط برای متمایز کردن محتوای خودمان در صفحه نتایج (SERP) گوگل. این اسکیما به موتور های جستجو می‌فهماند که ما در صفحه مدنظر خودمان چندین آیتم داریم که هر کدام ویژگی هایی نیز دارند.

قوانین استفاده از اسکیمای آیتم لیست (Guidelines)

در ابتدا بگویم که به دلیل شباهت این اسکیما به اسکیمای کاروسل گوگل برای اسکیمای آیتم لیست داکیومنت جداگانه ای تدارک ندیده است. (یا حداقل من پیدا نکردم.) اما در داکیومنت خودش در مورد اسکیمای کاروسل دقیقا قوانینی را گفته است که در اسکیمای Item List نیز باید رعایت شوند. این قوانین که در این داکیومنت گفته شده اند عبارتند از:

  1. همه موارد موجود در لیست باید از یک نوع باشند. برای مثال، اگر فهرستی در مورد دستور العمل ها است، فقط موارد دستور غذا را شامل شود. انواع مختلف را با هم مخلوط نکنید. (به زبان ساده: آیتم های لیست باید همه یک نوع باشند مثلا همه Product یا همه music باشند.)
  2. اطمینان حاصل کنید که داده های ساختاری Carousel کامل است و شامل تمام مواردی است که در صفحه فهرست شده است. (فیلد های @type و position و url ضروری هستند)
  3. متن قابل مشاهده برای کاربر باید مشابه اطلاعات موجود در داده های ساختار یافته در صفحه باشد. (محتوا هاید نباشد – تکنیک کلوکینگ در کار نباشد.)
  4. آیتم های درون صفحه با پروپرتی position مرتب شده باشند. (محصول اول در دسته بندی پوزیشن اول، محصول دوم پوزیشن دوم و به همین ترتیب تا انتها)

قوانین اسکیمای آیتم لیست

یک نکته دیگر که برای خود من نیز بسیار جالب بود این است که شما باید صرف نظر از داده های ساختاری صفحه فهرست محصول ترجیحی خود را به خاطر بسپارید – هرگز نباید جزئیات زیادی را به اندازه نشانه گذاری صفحه محصول به نمایش بگذارد. (زیاده روی نکنید!) این بدان معناست اگر قصد دارید برای دسته بندی خود از اسکیما آیتم لیست استفاده کنیم مجاز به معرفی تک به تک Property های محصول خود نیستید.

آموزش اضافه کردن اسکیمای Iteml List

در ابتدا باید به شما بگوییم که شما در CMS های اختصاصی نیز می‌توانید به کمک ابزار هایی همانند تکنیکال SEO کد JSON-LD خودتان را استخراج کنید و به راحتی درون صفحه دسته بندی، تگ یا آرشیو یا هر صفحه دیگری که نیاز به اسکیمای آیتم لیست دارد قرار بدهید.

جدا از اینکه من یک آموزش کامل افزودن اسکیما به وسیله افزونه رنک مث را در وبسایت خودم دارم شما می‌توانید از آموزش زیر نیز استفاده کنید. اگر با آموزش زیر موفق نشدید که اسکیما را به دسته بندی اضافه کنید به مقاله لینک شده بروید و گزینه Add SEO Contorols رو اضافه کنید.

آپدیت اسفند 1400 | Rank Math Documents

در پی به وجود آمدن سوالات و ابهاماتی در مورد اینکه آیا استفاده از این اسکیما در دسته بندی یا صفحات تگ و آرشیو درست است یا نه، این پاراگراف آپدیت را به این مقاله اضافه کردم. شما برای اینکه بفهمید آیا انجام یک کار در سئو درست است یا خیر، می‌توانید 3 روش را در پی بگیرید:

  1. خواندن داکیومنت های گوگل (در قسمت Guidelines اسکیمای کاروسل حرفی از منع استفاده از این اسکیما در دسته بندی نزده شده است)
  2. تجربه کردن شخصی (تجربه من در استفاده از اسکیمای لیست آیتم بر روی دسته بندی مثبت بوده است)
  3. خواندن داکیومنت های معتبر

در تصدیق مورد سوم نیز دقیقا قسمتی از توضیحات خود رنک مث برای شما ارائه می‌شود.

افزونه رنک مث List Item Schema را به‌طور خودکار به آرشیو دسته، محصول و برچسب اضافه می‌کند.

توضیحات اسکیمای آیتم لیست در سایت رنک مث

توضیحات اسکیمای آیتم لیست در سایت رنک مث

برای افزودن اسکیمای Item List به دسته بندی شما می‌توانید از این پروسه 5 مرحله ای شروع کنید و به جلو بروید:

1. مطمئن شوید که رنک مث Pro را نصب دارید

ابتدا مطمئن شوید که افزونه رنک مث را از مخزن وردپرس دانلود کرده و نصب کرده اید سپس افزونه رنک مث پرو را نیز تهیه کرده و به درستی نصب کرده باشید. در نسخه رایگان شما دسترسی به ماژول اسکیما را دارید اما امکانتی مثل امکانات اسکیمایی زیر را ندارید:

  1. 6 Extra Schema Types (6 حالت اسکیما که کاروسل جز آنهاست)
  2. Automatic Video Detection for Video Schema (تشخیص خودکار ویدیو و درج اسکیمای ویدیو)
  3. Import Schema From Any Website (دریافت کد اسکیما از وبسایت های دیگر و به صورت خام)
  4. اسکیمای کاروسل که دقیقا در همینجا ما به آن نیاز داریم.
اسکیمای کاروسل - از امکانات نسخه پرو رنک مث

اسکیمای کاروسل – از امکانات نسخه پرو رنک مث

می‌توانید از طریق 2 لینک زیر افزونه رنک مث پرو را تهیه کنید:

  1. خرید افزونه رنک مث از ژاکت (پشتیبان جناب آقای علیرضا ناجی)
  2. خرید افزونه رنک مث از ابزار وردپرس

2. مطمئن شوید ماژول اسکیما فعال است

به پیشخوان وبسایت خود بروید و بر روی پیشخوان افزونه رنک مث کلیک کنید. سپس ماژول اسکیما را همانند تصویر زیر فعال کنید.

ماژول اسکیما در افزونه رنک مث

ماژول اسکیما در افزونه رنک مث

3. دسته بندی، تگ یا صفحه آرشیوی که قصد دارید برای آن اسکیما بزنید را ویرایش کنید

به اگر قصد دارید برای دسته بندی محصولات خود اسکیمای لیست آیتم بزنید کافی است آن را ویرایش کنید و کمی به پایین اسکرول کنید تا به بخش تنظیمات رنک مث برسید. در بخش تنظیمات رنک مث بخش اسکیما یا طرحواره را انتخاب کنید و سپس می‌توانید اقدام به درج اسکیما (مرحله 4) کنید.

افزودن اسکیما با رنک مث به دسته بندی

افزودن اسکیمای آیتم لیست با رنک مث به دسته بندی

4. اسکیمای کاروسل را انتخاب و آن را اضافه کنید

در بخش اسکیما های مختلف اسکیمای کاروسل (شاید در ترجمه های مختلف چرخ و فلک نیز ترجمه شده باشد) را انتخاب کنید. برای درج این اسکیما فقط کافی است آن را انتخاب کنید. (همانند دیگر اسکیما ها مثل اسکیمای ویدیو نیست که نیاز باشد تک به تک فیلد ها را دستی پر کنید)

Carousel Schema in Rank Math

به طور پیشفرض فقط یک فیلد برای شما وجود دارد که در آن نیز متغییر %itemlistloop% وجود دارد. این متغییر به طور پیشفرض همه آیتم های یک صفحه را شناسایی کرده و اسکیمای آیتم لیست را تولید می‌کند. بعد از انتخاب و ذخیره کاروسل اسکیمای لیست آیتم به همین راحتی به دسته بندی شما اضافه می‌شود و شما می‌توانید به وسیله ابزار Validator Schema آن را تست کنید.

نمونه اسکیمای Valid شده در Schema Validator

نمونه اسکیمای Valid شده در Schema Validator – متعلق به دسته بندی لپ تاپ های مهندسی سایت دیجی 63

استفاده از اسکیمای آیتم لیست در یک صفحه تنها

مجددا عرض می‌کنم که اسکیمای آیتم لیست همان اسکیمای کاروسل است با این تفاوت که اسکیمای کاروسل برای مواردی خاص Rich Result در نتیجه دارد (فرضا برای فیلم ها).

حال فکر کنید یک برگه تنها در بلاگ خود دارید که در آن برترین فیلم های 2021 را معرفی کرده اید. در این برگه شما 10 فیلم برتر را معرفی کرده اید که هر کدام از این فیلم ها یک کارگردان دارند، به آن فیلم امتیازی داده شده است و می‌توان هر فیلم را به عنوان یک آیتم در نظر گرفت.

در اینچنین مواردی شما می‌توانید از اسکیمای کاروسل یا همان List Item با جزئیات استفاده کنید. در داکیومنت خود گوگل در مورد استفاده از این اسکیما تحت عنوان Single, all-in-one-page list توضیح داده شده است. با دیدن تصویر زیر شما کاملا متوجه منظور من خواهید شد.

توضیح یک اسکیمای کاروسل درج شده در داکیومنت گوگل

توضیح یک اسکیمای کاروسل درج شده در داکیومنت گوگل

از اسیکمای لیست آیتم در کجا استفاده کنیم؟

از اسکیمای لیست آیتم می‌توانید در دسته بندی ها، صفحات آرشیو همانند تگ و کتگوری و درون صفحاتی از جنس All in one استفاده کنید. صفحات All in one منظور صفحاتی است که درون آنها چندین آیتم به همراه جزئیات شرح داده شده است.

قوانین استفاده از اسکیمای لیست آیتم کدامند؟

4 قانون اصلی در داکیومنت های گوگل برای استفاده از این اسکیما تعریف شده است؛ اول که تمامی آیتم ها از یک جنس باشند، فیلد های نوع، آدرس و جایگاه ضروری هستند، متن قابل مشاهده برای کاربر باید مشابه اطلاعات موجود در داده های ساختار یافته در صفحه موجود باشد و به ترتیب از posation ها استفاده شود.

آیا می‌توان از به وسیله رنک مث این اسکیما را اضافه کرد؟

بله اما در نسخه رایگان رنک مث این امکان وجود ندارد. شما می‌توانید به وسیله نسخه PRO رنک مث اقدام به افزودن اسکیمای لیست آیتم تحت نام Carousel کنید.

منابع

بیشتر این مقاله به جز آموزش افزودن رنک مث از منابع خارجی و داکیومنت های خود گوگل استخراج شده بود.

تکنیک آخر

سعی کنید جدای از این اسکیما در پایین دسته بندی محصولات متن کاملی بنویسید و تولید محتوای متنی خوبی انجام بدهید و به مقالات تاپیک کلاستر خود در آنجا لینک هم بدهید. همچنین در متن خود سوالاتی را درج کنید و به آنها نیز پاسخ بدهید و کد های اسکیمای FAQ را نیز به کتگوری خود اضافه کنید. (تاثیر فوق العاده🔥). در آخر جا داره از شما عزیزان بخوام که اگر این مقاله براتون مفید بوده حتما نظر خودتون رو برام کامنت کنید. مشتقاق نظر های گرم شما هستم.🙏

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 4.8]

مطالب مرتبط

12 نظر در “اسکیمای آیتم لیست چیست؟ آموزش اضافه کردن Item List

  1. مهدیزاده نراقی گفت:

    سلام و درود
    ممنونم از مطالب عالی شما.
    یک سوال این اسکیما برد کرامب را چطور به صفحه دسته بندی اضافه کنم ؟
    کاروسل و faq را اضافه کردم ولی بردکرامب نیست؟

  2. داودی گفت:

    سلام وقت بخیر خیلی عالی الان برای دسته بندی محصولات از هر دو میتونم استفاده کنم

  3. محمد احمدی گفت:

    بیشر جاها از ساختار و اسکیمای collectionpage استفاده میشه ، میتوید درمورد مزایا و معایب استفاده از هرکدوم رو بگید

    1. محمد‌علی عصایی گفت:

      سلام
      ببخشید بابت این همه تاخیر توی جواب دادن کامنت
      من در مورد اسکیمای collectionpage واقعا شناخت آنچنانی ندارم. مرسی که معرفی کردید. در مورد مزایا و معایبش هم وقتی که آشنایی نداشته باشم حرف نمی‌زنم دیگه🤗

  4. کمیل علیزاده گفت:

    واقعا از مطلب دقیق و شیواتون استفاده کردم
    براتون آرزوی موفقیت می کنم.

    1. محمد‌علی عصایی گفت:

      ممنون از شما کمیل جان عزیز❤️🌹

  5. مهران شیری گفت:

    ایول دمت گرم خیلی به دردم خورد. محتوا عالی، آپدیت محتوا خیلی عالی 🙂

    1. محمد‌علی عصایی گفت:

      مخلصیم آقا
      خوشحالم که خوشتون اومده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *