اسکیمای شخص (Person) چیست و دقیقا چه کاربردی دارد؟ این سوالی است که در طی این مقاله کاملا به آن پاسخ میدهیم. شما میتوانید از این اسکیما در موارد مختلفی همانند صفحات بیوگرافی افراد یا صفحات اصلی سایت شخصی استفاده کنید.
همه ما میدانیم که اسکیما ها برای موجودیت ها تعریف میشوند و به وجود آمده اند تا درک موتور های جستجو را از محتوای صفحه افزایش دهند. فرضا ما برای فهماندن ماهیت وبسایت یک شرکت به گوگل از اسکیمای سازمان استفاده میکنیم و به گوگل میگوییم که این یک سازمان است با جزئیاتی همانند آدرس، لوگو، ایمیل و….
حال فرض کنید ما در یک صفحه در مورد بازیگر مارگو رابی شروع به نوشتن میکنیم. در این صفحه اطلاعاتی همانند سال تولد، وزن و قد، شبکه های اجتماعی و…. را از خانم مارگو رابی ارائه میدهیم. چگونه این اطلاعات را به موتور های جستجو بفهمانیم؟ پاسخ اسکیمای Person است.
البته که این تنها کاربرد اسیکمای شخص یا همان Person نیست. در همان مثال بالا آن شرکت یا Organization یک بنیان گذار دارد که اگر بخواهیم در مورد آن بنیان گذار شرکت نیز توضیحاتی را در اسکیما ارائه بدهیم باید از طرحواره شخص در اسکیمای سازمان استفاده کنیم.
اسکیمای شخص (Person) چیست؟
اسکیمای شخص یا همان Person Schema Markup برای نویسندگان، وبلاگ نویسان و همه کسانی که وب سایت ها یا نمونه کارهای شخصی خود را دارند مفید است. فرضا شما اگر وبسایت شخصی خودتان را دارید میتوانید به جای اسکیمای سازمان در صفحه اصلی خود اسکیمای شخص را به کار ببرید و در مورد خودتان توضیح بدهید. زدن اسکیمای شخص بر روی صفحه اصلی فقط بر روی وبسایت های شخصی توصیه میشود.
طرحواره های افراد بر روی افراد خاصی متمرکز شده اند. به عنوان مثال، طرح واره شما برای دوستتان ممکن است شامل اطلاعاتی در مورد ظاهر، رفتارهای او، شخصیت و ترجیحات او باشد. طرحواره های اجتماعی شامل دانش کلی درباره نحوه رفتار افراد در موقعیت های اجتماعی خاص است.
اگر شما فرد شناخته شده ای هستید و قصد دارید برای خود در نتایج گوگل ریچ ریزالت گراف دانش را به نمایش در بیاورید، میتوانید اسکیمای شخص را به وبسایت شخصی یا یک صفحه معروف از خودتان اضافه کنید تا مطمئن شوید وقتی شخصی شما را از طریق موتورهای جستجو جستجو میکند، تمام اطلاعات ضروری شما نمایش داده میشود. البته باید ذکر کنیم که:
اسکیمای شخص (Person) بر روی گراف دانش تاثیر گذار است، اما هیچ ریچ ریزالت مستقیمی ندارد و بیشتر موجب درک بهتر گوگل میشود.
ریچ ریزالت اسکیمای Person چیست؟
هنگامی که یک کد اسکیمای Person را در ابزار Rich Result Test برسی کنید، متوجه خواهید شد که گوگل اعلام میکند که در کد شما هیچ داده غنی پیدا نکرده است! علت این امر نداشتن ریچ ریزالت مستقیم اسکیمای شخص است. این اسکیما فقط ممکن است بر روی گراف دانش تاثیر بگذارد و هیچ ریچ ریزالت مستقیمی ندارد.
اسکیمای شخص یا Person بر روی گراف دانش هر فرد به طور کلی تاثیر میگذارد. هرچقدر در مورد یک فرد در سطح اینترنت اطلاعات بیشتری وجود داشته باشد، گراف دانش آن فرد غنی تر خواهد بود؛ فرضا اگر شما در یک صفحه به تنهایی شروع به صحبت کردن در مورد خودتان بکنید و اسکیمای شخص را نیز برای خودتان به کار ببرید، اطلاعات را به گوگل داده اید اما شانس نمایش گراف دانش شما پایین خواهد بود.
بلعکس این حالت نیز کاملا وجود دارد. فرض کنید شما در مورد ابراهام لینکلن رئیس جمهور آمریکا در زمان جنگ داخلی آمریکا در یک مقاله نوشته اید. در این مقاله شما میتوانید از اسکیمای Person نیز استفاده کنید و گراف دانش آبراهام لینکلن را بسیار قوی تر کنید.
اسکیمای Person بهترین اسکیما برای برندینگ شخصی
اگر بر روی Personal Branding یا برند سازی شخصی خودتان کار میکنیم، شاید بد نباشد که اشاره ای به ریچ ریزالت گراف دانش بر روی خوانندگان معروف یا فعالان حوزه شبکه های اجتماعی بکنیم. فیلد عنوان شغلی به شما کمک میکند موتورهای جستجو را آگاه کنید که چه کاری انجام میدهید و به کاربران اجازه میدهد نقش شغلی شما را بدانند.
این همچنین می تواند با URL وب سایت شما یا پیوند نمایه اجتماعی که فکر می کنید در اینجا به خوبی انجام می شود، همراه باشد. (مثال نمونه زیر)
چه اطلاعاتی را در اسکیمای Person درج کنیم؟
شما میتوانید از ویژگی های زیادی (Properties) در اسکیمای Person استفاده کنید. تعدادی از این ویژگی ها ضروری هستند. فرضا نام، جنسیت و URL تصویر فرد 3 عدد از ویژگی های ضروری هستند که شما باید حتما در اسکیمای شخص به کار ببرید. برای دیدن همه ویژگی ها به صفحه طرحواره شخصی وبسایت Schema.org سر بزنید.
همچنین اگر میخواهید همه فیلد های این نوع از اسکیما را بشناسید و مقدایر مجاز آنها را بدانید، حتما به صفحه Person Schema Markup Fields در وبسایت peopledatalabs.com سری بزنید.
نمونه کد اسکیمای Person
در پایین شما یک نمونه کد ساده از اسکیمای شخص که مربوط به خود من میباشد را میتوانید ببینید. همانطور که در این کد اسکیما میبینید من جزئیاتی همانند نام، تصویری از خودم، شغلم، دانشگاهم، جنسیتم و شبکه های اجتماعی ام را به موتور های جستجو اعلام کردم.
آیا صد درصد گوگل موظف است که این اطلاعات را نمایش دهد؟ قطعا خیر! اگر متن بالا در مورد ریچ ریزالت اسکیمای Person را خوانده باشید علت این جواب را درک میکنید. نمونه کد اسکیمای Person:
<script type="application/ld+json">
{
"@context": "http://schema.org",
"@type": "Person",
"familyName": "Mohammad Ali",
"givenName": "Asaei",
"worksFor": "http://dg63.ir/",
"jobTitle": "SEO Specialist",
"alumniOf": "https://bahonarshiraz.tvu.ac.ir/",
"image": "https://aliasaei.ir/wp-content/uploads/2021/09/Mohammad-Ali-Asaei-Profile-200x200.png",
"gender": "http://schema.org/Male",
"sameAs": ["https://twitter.com/ali__asaei","https://www.linkedin.com/in/mohammad-ali-asaei/","https://www.instagram.com/mohammad_ali_asaei/","https://soundcloud.com/vidsun"]
}
</script>
اضافه کردن اسکیمای شخص با رنک مث
به وسیله افزونه رنک مث شما میتوانید به راحتی اسکیمای شخص را اضافه کنید. اگر اضافه کردن اسکیما با افزونه رنک مث را بلد نیستید، به شما مقاله افزودن اسکیما با رنک مث را پیشنهاد میکنیم. برای افزودن این اسکیما با رنک مث کافی است برای آن صفحه که قصد افزودن طرحواره Person را دارید بر روی نوع Person در Powerful Schema Generator کلیک کنید. هچنین شاید این مقاله نیز به شما کمک کند.
قوانین اسکیمای Person
توجه کنید که اطلاعاتی که در اسکیمای Person درج میکنید در 90% مواقع بهتر است در خود متن صفحه موجود باشند. دقیقا همانند اسکیمای سوالات متداول. (طبق تجربه شخصی) – همچنین ضروری است که اطلاعات غلط را درج نکنید. (مثلا آبراهام لینکلن شبکه اجتماعی ندارد😂)
سوالات متداول شما در مورد طرحواره شخص
در این بخش به تعدادی از سوالات متدوال که ممکن است برای شما نیز پیش بیایند پاسخ داده ام.
آیا اسکیمای Person ریچ اسنیپت مستقیمی دارد؟
خیر این این اسکیما فقط ممکن است بر روی گراف دانش هر فرد به طور غیر مستقیم تاثیر گذار باشد. این اسکیما به طور مستقیم هیچ داده غنی در پی ندارد.
آیا فقط در وبسایت های شخصی میتوانیم از اسکیمای شخص استفاده کنیم؟
خیر شما حتی اگر در یکی از مقالات یک وبسایت خبری هم در حال توضیح شرح حال و زندگی نامه در مورد یک شخص باشید میتوانید از اسکیمای شخص یا همان اسکیمای Person استفاده کنید.
مهم ترین فیلد ها و قوانین اسکیمای شخص چیست؟
برای استفاده از این اسکیما درج تعدادی از ویژگی هایی همانند نام، جنسیت و تصویری از فرد ضروری است. همچنین باید اطلاعات داده شده در اسکیمای فرد، مستقیماً در محتوای صفحه درج شده باشند. (مشابه با اسکیمای FAQ)
سخن پایانی
اگر که خودتان وبسایت شخصی دارید، حتما از این اسکیما بر روی یکی از صفحات خودتان استفاده کنید تا درک گوگل از ماهیت وبسایت شما بیشتر شود. همچنین اگر که صفحاتی در نتایج SERP دارید که بیوگرافی افراد مختلف است، این اسکیما میتواند مناسب آنها باشد. اگر سوالی در مورد اسکیمای Person دارید، خوشحال میشم بتونم پاسخش رو به شما عزیزان بدم🌹🤗
2 نظر در “اسکیمای شخص چیست؟ سیر تا پیاز اسکیمای Person”