سئو و تولید محتوا

اسکیمای FAQ چیست؟ آموزش افزودن اسکیمای سوالات متداول

اسکیمای FAQ چیست؟

اسکیمای FAQ یا همان اسکیمای سوالات متعدد (FAQ Schema Markup) چیست و دقیقا چه کاربردی دارد؟ در این مقاله به شرح کامل این اسکیما، تاثیرش در نتایج، آموزش اضافه کردن اسکیمای سوالات متداول و مباحث فنی را آموزش خواهم داد. در همین ابتدا به شما پیشنهاد می‌کنم تا انتهای مقاله با من همراه باشید تا اطلاعات کامل و جامعی را در مورد اسکیمای FAQ دریافت کنید.

اسکیمای FAQ چیست؟

اگر بخواهیم به شما شرح خلاصه ای از اسکیمای FAQ را بگوییم، می‌توانیم بگوییم که تکه کد اسکیمایی است که معمولا با زبان JSON-LD نوشته می‌شود و به صفحات مقالات یا دیگر صفحات سایت ما اضافه می‌شود. این اسکیما دقیقا پرسش و پاسخ های مطرح شده در متن یک مقاله را در نتایج به عنوان یک Rich Snippet نشان می‌دهد. به زبان ساده، اسکیمای FAQ به گوگل یا دیگر موتور های جستجو، اطلاعاتی در مورد سوالات و پاسخ های درج شده درون یک مقاله را می‌دهد. اما بیایید کمی در مورد این اسکیما دقیق تر شویم:

Rich Snippet و نتیجه اسکیمای FAQ

اسکیمای FAQ همانند اسکیمای ویدیو در نتایج SERP نتیجه مستقیم دارد.با قرار دادن کد اسکیمای FAQ در نتایج ما می‌توانیم دو یا چند پرسش و پاسخ را در زیر لینک خود به نمایش در بیاوریم (در اکثر مواقع 2 پرسش و پاسخ نمایش داده می‌شوند.) نتیجه غنی یا همان Rich Snippet اسکیمای FAQ نیز دقیقا FAQ Rich Snippet نام دارد. نشان دادن این پرسش و پاسخ ها در پایین لینک ما، توجه کاربر را بیشتر جلب کرده و موجب می‌شود لینک ما فضای بیشتری از صفحه نتایج را اشغال کند. چند نمونه ریچ اسنیپت اسکیمای FAQ:

 
نمونه ای ساده از اسکیمای FAQ

نمونه ای ساده از اسکیمای FAQ

در بالا شما نمونه ای ساده از اسکیمای FAQ برای مقاله اسکیمای سازمان چیست را می‌بینید. ضمن اینکه این اسکیما ظاهر نتایج را زیباتر می‌کند، می‌تواند به نیاز های دیگر کاربر نیز پاسخی بدهد. فرضا در این اسکیما من پرسشی مرتبط با اسکیمای سازمان را هم مطرح کرده ام. اینکه این اسکیما به درد چه وبسایت هایی می‌خورد و نتیجه اش ممکن است که چه چیزی باشد.

تاثیر اسکیمای FAQ در حجم نتایج و افزایش CTR

تاثیر اسکیمای FAQ در حجم نتایج و افزایش CTR

در مثال بالا نیز شما می‌توانید به وضوح ببینید که لینک مقاله راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ متعلق به سایت دیجی 63 – مرجع لپ تاپ گیمینگ، با اینکه در این کوئری نتیجه دوم است اما حجم جستجو را به صورتی اشغال کرده است که هیچ سهمی به نتیجه چهارم و پنجم نرسیده است. یکی دیگر از مزایای اسکیمای FAQ نیز دقیقا همین است. شما با این اسکیما می‌توانید مخاطب را کمی به تعامل در صفحه SERP دعوت کنید و همچنین در آینده که Google Assistant و جستجوی صوتی بیشتر در وب فارسی فعال شد زمینه ای برای پاسخ به پرسش های کاربران داشته باشید.

نمونه ای از اسکیمای FAQ - صفحه نتایج جستجوی "آموزش سئو"

نمونه ای از اسکیمای FAQ – صفحه نتایج جستجوی “آموزش سئو”

همچنین نمونه ای از این اسکیما را بر روی کوئری آموزش سئو که یکی از سخت‌ترین نتایج قابل دست یابی برای وبسایت های مختلف است را می‌بینیم. لینک 1 که متعلق به آقای امیر قصمری و وبسایت نیو سئو است، مدت ها است که در این ریزالت باقی مانده است و داشتن ریچ ریزالت FAQ و Review بر لینک 1 بودن این وبسایت بی تاثیر نیست.

کمی در مورد تاریخچه اسکیمای FAQ در وب فارسی

اگر شما هم از سئوکاران قدیمی فعال در وب فارسی باشید، احتمالا روزی که در سال 2018 اسکیمای FAQ برای وب فارسی فعال شد را به یاد دارید. در یک روز در کیورد های پر رقابت همانند کیورد “راهنمای سفر به کیش” تمامی سایت هایی که دارای مقاله بودند از این اسکیما استفاده کردند. نتیجه چیزی شد که نه کاربر، نه گوگل و نه حتی وبمستر ها می‌پسندیدند! کل ریزالت ها از FAQ پر شده بود. وبمستر ها و سئوکاران این کار را برای افزایش نرخ CTR و جلو زدن از رقیب انجام دادند، گذشته از آن کسی در مورد این اسکیمای قدرتمند و تاثیرش در سئو اطلاع چندانی نداشت.

اما رفته رفته همه متوجه شدند که رفتار گوگل نسبت به این اسکیما در صفحات مختلف و کیورد های مختلف متفاوت است. این اسکیما می‌توانست به کاربر کمک کند که پاسخ پرسش خود را در همان صفحه ریزالت های گوگل یا همان SERP ببیند بنابراین وبسمتر ها نیز متوجه شدند که اگر می‌خواهند که کاربران را به وبسایت خودشان ارجاع بدهند نباید دقیقا عین جواب نیاز کاربر را در FAQ به کار ببرند. (اشتباهی که امروزه نیز تکرار می‌شود.) یا اینکه متوجه شدند این اسکیما بر روی محصولات کاربردی نیست و ریچ ریزالت سوالات متعدد نشان داده نمی‌شود.

نمونه ساده دیگری از اسکیمای FAQ

نمونه ساده دیگری از اسکیمای FAQ

قوانین اسکیمای FAQ

همانطور که همگان می‌دانند، اسکیما ها همه یک سری قوانین عمومی دارند که از طریق زیر رو به رو می‌توانید همه آنها را ببیند. (General Schema guidelines) در این قوانین یکی از مهم ترین آنها که برای اسکیمای FAQ به شدت صدق می‌کند، قرار داشتن کامل متن پرسش و پاسخ به صورت عینی برای کاربر در درون متن صفحه است. گوگل در قوانین عمومی خودش نیز شرح داده است که سعی کنید برای موجودیت هایی اسکیما تعریف کنید که متن یا محتوای آن عیناً برای کاربر قابل مشاهده باشد. عبارت ساده آن به این معناست:

سعی کنید که کد های اسکیما و اطلاعات و داده هایی را به موتور های جستجو بدهید، که عیناً به کاربر ارائه شده است.

این یعنی اینکه هدف شما خدمت رسانی به کاربران و بهبود تجربه آنها از جستجوی گوگل باشد، حال برای درک بهتر موتور های جستجو از اسکیما ها و داده های ساختار یافته نیز استفاده کنید. در مورد اسکیمای FAQ نیز دقیقا همین قانون صدق می‌کند. ما باید عیناً یا در خود متن، یا در انتهای متن سوالات و جواب ها را به دقیقا به کار برده باشیم. علت این امر نیز به آن بر می‌گردد که گوگل هیچوقت سعی نمی کند داده ای بدون رفرنس را به کاربران دقیقا در صفحه SERP نشان دهد. (حداقل از عمد که هیچگونه رفتاری به این شکل انجام نمی‌دهد!)

انگار که این پست هم بهت پیشنهاد شده :  اسکیمای سازمان چیست؟ 0 تا 100 اسکیمای Organization

قوانین مختص اسکیمای FAQ

در این لینک قوانین این اسکیما به طور کامل توضیح داده شده است اما اگر بخواهیم مختصر به این قوانین اشاره کنیم باید حتما موارد زیر را رعایت کنیم:

  • در صفحات فروم و پرسش و پاسخ استفاده نکنید، برای اینچنین صفحاتی می‌توانید از اسکیمای QA Schema یا اسکیمای Question & Answer استفاده کنید.
  • از این اسیکما در صفحه ای از سایت که توسط خود وبمستر نوشته شده است استفاده کنید نه در صفحاتی که کاربران می‌توانند سوالات خودشان را درج کنند.
  • از اسکیمای FAQ برای اهداف تبلیغاتی استفاده نکنید.
  • مطمئن شوید که هر سؤال شامل کل متن سؤال است و مطمئن شوید که هر پاسخ شامل کل متن پاسخ است. کل متن سؤال و متن پاسخ ممکن است نمایش داده شود.
  • محتوای پرسش و پاسخ ممکن است اگر حاوی موارد زیر باشد نشان داده نشوند: زشت، ناسزا، صریح جنسی، خشونت گرافیکی، تبلیغ فعالیت‌های خطرناک یا غیرقانونی، یا زبان نفرت‌آمیز یا آزاردهنده.

علاوه بر تمامی این قوانین به قانون زیر باید بیشتر از همه توجه کرد:

تمام محتوای سوالات متداول باید در صفحه منبع برای کاربر قابل مشاهده باشد.

تعدادی از قوانین گوگل برای اسکیمای سوالات متداول

تعدادی از قوانین گوگل برای اسکیمای سوالات متداول

آموزش اضافه کردن اسکیمای سوالات متداول

همانطور که می‌دانید هر اسکیما دارای ویژگی ها یا properties هایی است که باید حتما آنها را وارد کنید. در اسکیمای سوالات متداول 2 فیلد Question و Answer که خود Answer جزئی از acceptedAnswer است ضروری است. به طور ساده شما باید حتما سؤال و جواب را به طور کامل در این 2 فیلد ارائه بدهید.

اگر وبسایت شما وردپرسی است، می‌توانید از مقاله آموزش اضافه کردن اسکیما با رنک مث استفاده کنید و اسکیمای خودتان را اضافه کنید اما اگر که وبسایت شما وردپرسی نیست یا اینکه اصلا رنک مث را نصب ندارید می‌توانید به ابزار FAQ Generator مراجعه کنید و با نوشتن سوالات و پاسخ های آنها کد اسکیمای خود را دریافت کنید. این اسکیما بسیار ساده بوده و شما حتی با دیدن نمونه کد آن هم می‌توانید این اسکیما را به وبسایت خودتان اضافه کنید.

تست کردن اسکیمای FAQ و دیدن نتایج

پس از اضافه کردن این اسکیما شما می‌توانید به وسیله ابزار Rich Result Test Google و ابزار Schema Validator از صحیح بودن این اسکیما اطمینان حاصل کنید. نمونه هایی از اسکیمای FAQ که تایید شده اند را می‌توانید در پایین ببینید:

نمونه ای از کد تست شده در ابزار Rich Result Test

نمونه ای از کد اسکیمای تست شده در ابزار Rich Result Test

شناسایی اسکیمای FAQ و دو اسکیمای دیگر

شناسایی اسکیمای FAQ و دو اسکیمای دیگر

همچنین شما با زدن این اسکیما می‌توانید در سرچ کنسول در قسمت enhancements تعداد آنها را ببینید، آنها را کاملا مانیتور کنید و در آخر اگر که مشکلی همانند Duplicate FAQ وجود داشت آن را متوجه شوید و برای رفع آن اقدام کنید. در تصویر زیر نمونه ای از اسکیما های سوالات متداول را در سرچ کنسول گوگل می‌بینید.

اسکیمای FAQ در سرچ کنسول

آیتم های Valid اسکیمای FAQ در سرچ کنسول

تاثیر در People Also Ask

در وب انگلیسی بخشی به نام «همچنین مردم پرسیده اند» یا همان People Also Ask در صفحات SERP ظاهر می‌شود که در آن تعدادی از سوالات متداول مردم و پرسش و پاسخ های درج شده در وبسایت ها نشان داده می‌شوند. این قسمت از سوالات متدوال و اسکیمای FAQ نیز خوانده می‌شود. توجه کنید که تمامی این بخش و داده های مرتبط با آن کمی مبهم هستند اما احتمال داده می‌شود که گوگل از داده های غنی در این راستا نیز استفاده می‌کند. نمونه ای از People Also Ask در وب انگلیسی:

People Also Ask

نشان دادن قسمت People Also Ask در نتیجه جستجوی اسم فیل نایت بنیان‌گذار شرکت نایک. گراف دانش این فرد را هم می‌توان با اسکیمای Person تقویت کرد.

سوالات متداول

در این بخش به تعدادی از سوالات و پرسش هایی که شاید برای شما پیش بیایید پاسخ داده ایم.

اسکیمای FAQ را برای محصولات هم بزنیم؟

گوگل در داکیومنت های خودش عنوان نکرده است که این اسکیما را مجاز نیستید بر روی محصولات بزنید اما در اکثر مواقع این اسکیما بر روی محصولات نشان داده نمی‌شود زیرا اسکیمای مناسب محصولات اسکیمای Product است.

آیا اضافه کردن اسکیمای سوالات متداول باعث رشد سئوی سایت می‌شود؟

اسکیما ها به درک گوگل از سایت و نمایش ریچ اسنیپت ها در گوگل منجر می‌شوند. این ریچ اسنیپت ها می‌توانند باعث بهبود نرخ کلیک و در نتیجه افزایش جایگاه شود.

فیلد های ضروری اسکیمای FAQ کدامند؟

این اسکیما باید حتما 2 ویژگی Question و Answer را داشته باشد. هر دوی این ویژگی ها نیز از حالت متن یا Text هستند.

سخن نهایی

در این مقاله سعی کردم توضیحات کاملی را در مورد اسکیمای FAQ و سوالات متداول به شما ارائه کنم. به جز داکیومنت های خود گوگل، از مقاله سایت رنک مث و Schema.org نیز برای منبع استفاده شده است. سعی کنید حتما با زدن این اسکیما نرخ CTR خود را افزایش دهید. طبق تجربه شخصی ام زدن این اسکیما بر روی صفحات مقاله و دسته بندی بسیار تاثیر گذار است. نظر شما راجع به اسکیمای سوالات متداول چیست؟ اگر هر سؤال یا نظری در مورد این اسکیما دارید، با اشتیاق منتظر پاسخگویی شما هستم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.7]

مطالب مرتبط

2 نظر در “اسکیمای FAQ چیست؟ آموزش افزودن اسکیمای سوالات متداول

  1. امین بروغنی گفت:

    ممنون از مطلب مفیدتون

    1. خواهش می‌کنم امین جان؛ خوشحالم که تونستم کمک کنم🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *