اصلاح برند منشن و کوسایتشن از جدیدترین اصلاحات سئو است که اکثرا رده سئوکار های نیمه حرفه ای به بالا با آن آشنایی دارند. این اصلاحات از اوایل سال 2018 زمزمه میشدند اما در سال 2019 در دنیای سئو جا افتادند. یکی از ویژگی های علم سئو و بهینه سازی وبسایت برای موتور های جستجو همین به روز بودن و آپدیت بودن آن است؛ به شکلی که اگر شما مدتی دانش خود را افزایش ندهید پس از فرضا 1-2 سال بسیاری از مواردی که یادگرفته بودید یا منقضی شده اند، یا اینکه اصلا تاثیر مثبتی ندارند!
کوسایتشن دقیقا چیست؟
با مثال های زیر شما کاملا متوجه چیستی و کاربرد کوسایتشن و تاثیر آن در سئوی سایت خواهید شد. به تعریف دیگر هنگامی که در یک مقاله از 2 سند به طور مشترک نام برده شود، یا لینک داده شود گوگل متوجه ارتباط آن 2 سایت با یکدیگر میشود. این عبارت الگوریتم جدید و پیچیده ای نیست؛ در زبان عامیانه مردم نیز از کوسایتیشن استفاده میشود مثلا:
دیروز برای خرید تقویم محتوایی و تولید محتوا به مرکز خرید ستاره رفتم، همانند مرکز خرید زیتون قیمت ها مناسب نبود!
مثال هایی از کوسایتشن
به کمک تصاویر زیر و 3 مثال زده شده میتوانید نمونه هایی از منبع دهی (استناد مشترک) یا همان کوسایتشن رو ببینید و متوجه شوید.
مثال شماره 1: یک مقاله در یک وبسایت خبری از 3 بانک نام برده و به بانک مرکزی نیز لینک داده است، گوگل متوجه ارتباط 3 بانک با یکدیگر و ارتباط 3 بانک با بانک مرکزی میشود.
مثال شماره 2: تعداد زیادی از کاربر عادی در فروم ها یا همان تالار های گفتگو در مورد افزونه، قالب، سیستم مدیریت محتوا و زبان PHP صحبت میکنند و هر کدام به یکی از این موارد فرضا بنیاد PHP لینک میدهن؛ به نظر شما این موضوعات یک فرد آشنا به وب را به یاد چه چیزی میاندازد؟ درست حدس زدید وردپرس. گوگل نیز همانند شما کاملا متوجه این ارتباط میشود.
مثال شماره 3: کوسایتشن، برند منشن، بک لینک پروفایلی و فرومی، لینک بیلدینگ به صورت رپورتاژ و پست مهمان، سوشیال سیگنال و… از موارد تاثیر گذار سئو خارجی هستند. جمله قبل نیز یک نمونه از کوسایتیشن بود.
آیا برای استناد مشترک یا همان کوسایتشن باید حتما لینک بدهیم؟
در حین تولید محتوای متنی شاید در ذهن شما این باور وجود داشته باشد که برای استناد مشترک یا همان کوسایتشن حتما باید کاربران یا ادمین های سایت به وبسایت ها لینک dofollow بدهند. این صحبت تا حدی درست است و احتمالا تاثیر کوسایتیشن را نیز افزایش هم میدهد اما همیشه نیاز به لینک دادن نیست. عامل برند منشن یا ذکر نام برند بدون لینک که در آینده در مورد آن نیز توضیحاتی در قالب یک مقاله خواهم داد یکی از عوامل تاثیر گذار سئوی خارجی است.
معنای کوسایتشن
در زبان فارسی کوسایتشن به معنای استناد مشترک یا مرجع دهی مشترک است (ویکی پدیا). فرضا هنگامی که در یک سند یا یک مقاله از 2 مقاله دیگر به طور هم زمان نام برده میشود و هم زمان لینک نیز داده میشود؛ به عبارتی کوسایتشن شکل گرفته است. این مرجع دهی مشترک را کاملا موتور های جستجو متوجه میشوند و در روند سئو و تولید محتوا سایت تاثیر گذار است.
استفاده از تکنیک کوسایتشن در سئوی خارجی
اما حال که شما متوجه شدید کوسایتشن چیست و چه کاربردی دارد و چگونه میتوان نمونه های آن را تشخیص داد شاید از خودتان بپرسید که چگونه از آن برای بهبود روند سئوی سایتمان استفاده کنیم؟ در پست های مهمان و رپورتاژ آگهی ها شما میتوانید از کوسایتیشن استفاده کنید. فرضا در یک وبسایت همانند ویکی پدیا میتوانید از این تکنیک استفاده کنید یا در یک رپورتاژ آگهی علاوه بر لینک خارجی که به وبسایت خودتان میدهید برای بالاتر بردن اعتبار رپورتاژ از عنوان کردن نام برند خودتان در کنار برند های بزرگ استفاده کنید. (دقت کنید که آن برند ها رقبای شما نباشند????)